Europeiskt giltig läkarexamen?

Regelverk, utbyggnad, utveckling, et cetera.
johanni
Inlägg: 66
Blev medlem: 07 mar 2010, 20:00

Europeiskt giltig läkarexamen?

Inlägg av johanni »

Tidigare har jag läst inlägg om, som jag har förstått det att den svenska läkarutbildningen på grund av sin en termin kortare studieperiod (5,5 år) inte skulle vara europeiskt giltig, då de "normala" läkarutbildningarna ute i Europa har en 6 årig standard. Jag är intresserad av att veta lite mer kring detta om "Europeiskt giltig" läkarutbildning. Innebär det att färdigutbildade svenska läkare inte kan söka sig ut i Europa och arbeta? Medan t.ex. danska eller polska färdigutbildade läkare som gått 6 år kan det? Det vore intressant att få lite utförligare fakta kring detta.
store
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 jul 2010, 02:01

Re: Europeiskt giltig?

Inlägg av store »

Du är inte legitimerad läkare efter den svenska utbildningen och kan därför inte jobba som läkare i Europa. Däremot är du legitimerad läkare efter AT, då kan du åka utomlands och jobba.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Europeiskt giltig?

Inlägg av Nils »

Tror inte man får läkarlegitimation efter utbildningen i vare sig Danmark eller Polen, däremot anses man ha avslutat grundutbildningen och kvalificerar sig till möjligheten att få läkarlegitimation genom den process som används i det aktuella landet (i Sverige har vi t.ex. AT).

Här i Sverige fattas det dock en termin (den europeiska definitionen av komplett grundutbildning är 6 år) men beslutsfattarna undviker de europeiska kraven genom att säga att den tolfte terminen ingår i AT.

Trist för läkarstudenterna som får svårare att röra sig internationellt inom EU, samtidigt som de inte har en formell rätt till "den tolfte terminen" eftersom de inte har en formell rätt till AT (till skillnad från terminerna under läkarprogrammet efter antagning), men men...
johanni
Inlägg: 66
Blev medlem: 07 mar 2010, 20:00

Re: Europeiskt giltig?

Inlägg av johanni »

ok tack för svar, nu har jag fått allting klart för mig.
Finapa
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 jul 2011, 19:28

Svenska läkarutbildningens gångbarhet i EU

Inlägg av Finapa »

Jag har hört rykten om att den svenska läkarutbildningen inte är gångbar i EU eftersom vi inte uppfyller deras läkardirektiv. Hur är det egentligen med den saken?
johanni
Inlägg: 66
Blev medlem: 07 mar 2010, 20:00

Re: Svenska läkarutbildningens gångbarhet i EU

Inlägg av johanni »

När AT:n är gjord så får du arbeta i europa.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Svenska läkarutbildningens gångbarhet i EU

Inlägg av Nils »

Vad jag har hört så kan de ha överseende med detta (att svensk läkarexamen omfattar 11 istället för 12 terminer). Har dock ingenting konkret att peka på i endera riktningen i denna fråga.
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Svenska läkarutbildningens gångbarhet i EU

Inlägg av Nyberg89 »

Finapa skrev:Jag har hört rykten om att den svenska läkarutbildningen inte är gångbar i EU eftersom vi inte uppfyller deras läkardirektiv. Hur är det egentligen med den saken?
Den svenska utbildningen avslutas med AT innan du får legitimation, därefter gäller samma som i alla andra eu-länder - de godkänns i hela eu. Den svenska utbildningen är aningen kortare och har fått lite slag pga det, men däremot har man en längre praktik för att väga upp det här. Vanligen gör man praktik under skoltiden i många eu-länder.
Skriv svar