Regeringen vill utreda tre studieterminer per år

Regelverk, utbyggnad, utveckling, et cetera.

Hur många terminer vore det bäst att ha?

Omröstningen slutade 26 jul 2011, 03:24

Två terminer per år
4
50%
Tre terminer per år
4
50%
 
Antal röster: 8

Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Regeringen vill utreda tre studieterminer per år

Inlägg av Nils »

Högskoleminister Tobias Krantz säger att han ser fördelar men inga direkta nackdelar med förslaget.

– Sommarlovet är dock väl etablerat inom utbildningsystemet, det har visat sig svårt att förändra det, tillägger han.

Han säger att alliansen i händelse av en valseger kommer att tillsätta en utredning som ska ta fram ett lagförslag om att införa tre terminer.

– Vi skulle också vilja införa någon form av bonus vid examen och ett studiemedelssystem som ger peng per poäng, säger han till DN.
Du kan läsa mer här:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/tre-te ... -1.1141238
vea
Inlägg: 41
Blev medlem: 03 apr 2010, 21:49

Re: Regeringen vill utreda tre studieterminer per år

Inlägg av vea »

Förvisso fördelar med att "bli färdig" snabbare, speciellt om man redan kommit några år ifrån gymnasiet, men å andra sidan...

Om inte på somrarna, när ska studenter då kunna

1. ha praktik?
2. tjäna pengar till att klara nästa termin?
3. vara LEDIGA? För alla behöver vila upp sig ibland (förutom vissa eldsjälar, men de är undantag, inte regel), speciellt på tunga utbildningar.

När det gäller "peng per poäng" systemet vill jag gärna veta vad de menar. I Norge har de ett system som jag tycker är väldigt vettigt. Där - så som jag förstått det - lånar det hela terminens studiemedel, och om de sedan klarar sina studier och tar sina poäng så får de avskrivet en del av lånet, dvs det blir till bidrag. Men om du tar studiemedel och sedan inte klarar studierna, då får du snällt betala tillbaka hela summan.
"Fairy tales are more than true. Not because they tell us that dragons exist, but because they tell us that dragons can be defeated."
- from "Smoke and Mirrors", by Neil Gaiman
Skriv svar