Läsa läkarprogrammet i snabbare tempo?

Regelverk, utbyggnad, utveckling, et cetera.
gast

Läsa läkarprogrammet i snabbare tempo?

Inlägg av gast »

Hej,
Jag tänkte söka till läkarprogrammet i Örebro VT16 och jag funderar på att läsa det i snabbare tempo, alltså att läsa exempelvis termin 4 och 5 samtidigt. detta för att bli klar med studierna fortare än efter 5.5 år. Jag är dock osäker på om detta är praktiskt möjligt. Tillåter lärosätena detta? Är det någon som har erfarenhet av att läsa läkarprogrammet i snabbare tempo? Hur jobbigt blir det om det nu är möjligt?

Tacksam för svar!
Tesla
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 jan 2015, 22:09

Läsa läkarprogrammet i snabbare tempo?

Inlägg av Tesla »

Hm, tvivlar på att det är smidigt att genomföra. Kanske under preklin men sedan på de kliniska terminerna tar det nog stopp. OM du nu skulle kunna läsa två kurser parallellt under preklin skulle du nog knappt ha någon fritid. Du skulle ofta ha fullt upp med obligatoriska övningar/laborationer etc samtidigt som i princip all övrig tid skulle behöva läggas på plugg. Så om du inte är ett geni alternativt redan kan det mesta du behöver kunna avråder jag dig från det.

Det finns emellertid ett relativt vanligt sätt att i alla fall korta ner studietiden från 5,5 till 5 och det är att du gör ditt examensarbete under ex. sommaren.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Läsa läkarprogrammet i snabbare tempo?

Inlägg av Nils »

Det ska förekomma att läkarstudenter i Uppsala gör sitt examensarbete i förväg så att de sedan kan hoppa upp en termin när den kursen kommer.
Senast redigerad av Nils den 30 sep 2015, 22:29, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: uppdaterad information, se nedanför
janne
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 jul 2015, 14:21

Läsa läkarprogrammet i snabbare tempo?

Inlägg av janne »

Det stämmer att man tidigare har kunnat göra sitt examensarbete tidigare i Uppsala och därmed hoppa upp en termin men detta är inte längre möjligt!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Läsa läkarprogrammet i snabbare tempo?

Inlägg av Nils »

Tack för påpekandet!
T11

Läsa läkarprogrammet i snabbare tempo?

Inlägg av T11 »

I göteborg kan man ansöka om uppflyttning. Det har jag och flera till gjort. Man behöver inte ha gjort sitt examensarbete. Jag gör alltså T10 och T 11 samtidigt.
Sofiaaaa

Läsa läkarprogrammet i snabbare tempo?

Inlägg av Sofiaaaa »

Vid vilken termin kan man ansöka om uppflyttning i Gbg? Är det endast T10 och T11 man kan läsa samtidigt eller kan man läsa dubbelt redan under preklin?
frisco

Läsa läkarprogrammet i snabbare tempo?

Inlägg av frisco »

Enligt den info jag fått så kan man visst göra examensarbetet tidigare i Uppsala. Jag går T1 nu och har fått info att man genom att gå SoFoSko under tre sommrar kan ha det klart innan T10...
Gäst

Läsa läkarprogrammet i snabbare tempo?

Inlägg av Gäst »

Angående SoFoSko i Uppsala (sommarforskning) för att tillgodoräkna sig T10 så går det fortfarande att göra. Det som varit snack och osäkerhet runt är huruvida man kommer att kunna hoppa upp till T11 direkt efter man gjort klart sitt examensarbete via SoFoSko.

Först sa dom blank nej, det kommer inte gå längre.
Nu verkar det som att man kommer kunna göra det i mån av plats och att dom kan lösa kursen som man har på T10 utöver examensarbetet.
Så det verkar som att det kommer fortsätta vara som det varit.
Skriv svar