Betyg på läkarprogrammet?

Regelverk, utbyggnad, utveckling, et cetera.

Vilket alternativ föredrar du?

Du kan välja upp till 1 alternativ

 
 
Visa resultat

Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Betyg på läkarprogrammet?

Inlägg av Nils »

http://www.lakartidningen.se/07engine.p ... leId=12543

I artikeln ovanför argumenterar en student, en läkare och en professor för (åter)införandet av graderade betyg på läkarprogrammet, det vill säga att det skulle finnas minst ett betygssteg ovanför "godkänt".

Vad tycker du?
Galanx
Inlägg: 31
Blev medlem: 14 jul 2009, 00:05

Re: Betyg på läkarprogrammet?

Inlägg av Galanx »

Har det alltid varit endast godkänt/underkänt?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Betyg på läkarprogrammet?

Inlägg av Nils »

Jag tror att det användes graderade betyg en gång i tiden men att man sedan slutade med det.
PaxxoR
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 maj 2009, 15:45

Re: Betyg på läkarprogrammet?

Inlägg av PaxxoR »

Kommer inte Bolognaprocessen inkludera läkarlinjerna?
PaxxoR
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Betyg på läkarprogrammet?

Inlägg av Nils »

PaxxoR skrev:Kommer inte Bolognaprocessen inkludera läkarlinjerna?
Ja - men inte just betygsaspekten.
g211
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 jul 2009, 21:52

Re: Betyg på läkarprogrammet?

Inlägg av g211 »

Jag själv anser inte att det är okej att bara knappt klara sina kurser på läkarprogrammet. Dessutom oroar jag mig för att en graderad skala ska innebära samma betygshets som juristprogrammet har - och det tycker jag skulle vara olyckligt.
Okulan
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 aug 2008, 19:21

Re: Betyg på läkarprogrammet?

Inlägg av Okulan »

Jag tror det var någon gång på 80-talet som man tog bort graderade betyg och införde ett G/IG system. Innan dess gick de mest åtråvärda AT-platserna till studenterna med högst betyg. Då det inte fanns vikariat i samma utrsträckning fick betygen vara vad jag förstår vara helt avgörande.
Min källa på detta är för övrigt Martin Stjernkvist programdirektör på LU.
Användarvisningsbild
judithstar
Inlägg: 79
Blev medlem: 09 okt 2008, 22:45

Re: Betyg på läkarprogrammet?

Inlägg av judithstar »

g211 skrev:Jag själv anser inte att det är okej att bara knappt klara sina kurser på läkarprogrammet. Dessutom oroar jag mig för att en graderad skala ska innebära samma betygshets som juristprogrammet har - och det tycker jag skulle vara olyckligt.
håller med dig om betygshetsen, men tycker att ett betyg som är godkänt är ju godkänt... det måste ju betyda att man har de kunskaper som är nödvändiga för att klara sitt framtida yrke.(där man faktist hela tiden måste uppdatera sig)
PaxxoR
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 maj 2009, 15:45

Re: Betyg på läkarprogrammet?

Inlägg av PaxxoR »

judithstar skrev: håller med dig om betygshetsen, men tycker att ett betyg som är godkänt är ju godkänt... det måste ju betyda att man har de kunskaper som är nödvändiga för att klara sitt framtida yrke.(där man faktist hela tiden måste uppdatera sig)

Nu vet jag ju inte vart gränsen ligger för godkänt betyg i en kurs, om det ens finns någon standardgräns, men ett sätt skulle väl då vara att ha ett lite högre krav på studenternas kunskaper genom att ha en lite högre gräns för godkänt betyg?
PaxxoR
LinneaBee
Inlägg: 28
Blev medlem: 15 okt 2008, 22:40
Kontakt:

Re: Betyg på läkarprogrammet?

Inlägg av LinneaBee »

Det som jag tyckte var lustigt med artikeln var att de aldrig förklarade varför de ville införa betyg, finns fler aspekter av Bologna som man skulle kunna tillämpa först...
Skriv svar