Betyg på läkarprogrammet?

Regelverk, utbyggnad, utveckling, et cetera.

Vilket alternativ föredrar du?

Du kan välja upp till 1 alternativ

 
 
Visa resultat

Gäst

Re: Vilket betygssystem på KI?

Inlägg av Gäst »

empezar skrev: Ja. Det är bra eftersom man har inget att förlora på att hjälpa sina kursare. Litet sämre för att det inte finns så mycket incitament till att spika tentorna.
Vet inte hur era tentor i Umeå ser ut men att spika tentorna..? Troligt..
Och vad för incitament skulle det ge och på vilka grunder? Känns som en lika *bra* ide som att ha betygssteg.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Vilket betygssystem på KI?

Inlägg av empezar »

Det är klart man kan spika en tenta. Kanske inte alla tentor, men vissa går definitivt att spika om man pluggar mycket och har lite flyt med frågorna. Jag har hört från flera äldrekursare att de lyckats spika vissa tentor under utbildningens gång.

Incitamenten skulle då vara att få ett högre betyg, och att det i sin tur skulle leda till AT-plats vid attraktivt sjukhus utan väntetid, högre ingångslön, forskarjobb eller dylikt. Det finns nog rätt många sätt att främja läkarstudenter med högre betyg när de kommer ut i arbetslivet. Men nu har vi ju inte några betygsteg.

(Jag studerar för övrigt i Uppsala nu.)
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Bjorkman
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 feb 2009, 18:46

Re: Vilket betygssystem på KI?

Inlägg av Bjorkman »

Låter inte som någon större skillnad mot en betygsskala. Och en dålig ide just på grund av de skäl till att det är bra att vi inte har just en betygstrappa.

För övrigt har du större chans att spika era tentor om du la mer tid på plugget än skriva och tjafsa överallt.
Gäst

Re: Vilket betygssystem på KI?

Inlägg av Gäst »

Bjorkman skrev:Låter inte som någon större skillnad mot en betygsskala. Och en dålig ide just på grund av de skäl till att det är bra att vi inte har just en betygstrappa.
jag tror att du missförstod honom nu... han skrev bara spekulativt hur det skulle vara ifall det fanns en betygsskala - rätt självklart då att det inte låter "som någon större skillnad mot en betygsskala"... :blinkar:
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Vilket betygssystem på KI?

Inlägg av empezar »

Bjorkman skrev:För övrigt har du större chans att spika era tentor om du la mer tid på plugget än skriva och tjafsa överallt.
Vaknat på fel sida? Jag har inget intresse av att spika någon tenta, speciellt eftersom det inte finns någon vettig anledning att göra det (som vi ju diskuterar nu).

Precis som Gäst skriver så pratar vi om samma sak. Jag vet inte varför missförståndet uppstod. Kanske för att jag började snacka om att spika tentor, vilket så klart inte är nödvändigt för att få ett VG/MVG i ett system med flera betygsteg.

Jag är däremot övertygad om att fler skulle få höga resultat på tentorna om vi hade fler betyg än U och G. Jag tror även att fler skulle bli utbrända och ta uppehåll. Sen är frågan hur mycket av det man stoppar in i huvudet till tentan som stannar kvar tills man tagit examen och börjat jobba. Det viktigaste återkommer ju om och om igen, så det lär man sig även om man ligger och svävar kring godkäntgränsen på tentorna. Det övriga får man nästan repetera själv för att det ska fastna, och det tror jag inte många hade haft tid med om de varit tvungna att plugga så mycket som det hade krävts för att få VG/MVG på alla tentor.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Skriv svar