Tillgodoräknande och byte av studieort

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Tillgodoräknande och byte av studieort

Inlägg av Nils »

Beroende på vilka lärosäten det rör sig om, och var man befinner sig i studierna, kan det hända att inte alla avklarade kurser kan tillgodoräknas. Det kan krävas kompletteringar eller att man "går om" en termin. Observera även att CSN inte räknar tillgodoräknade kurser som en studieprestation.

Det finns två sätt att byta lärosäte: direkt överflyttning respektive antagning med tillgodoräkning. Direkt överflyttning görs via särskild ansökan, där olika lärosäten har olika regler och krav - om det ens är möjligt. Antagning med tillgodoräkning är den främsta metoden för att byta lärosäte och går ut på att man först blir antagen till den första terminen vid ett läkarprogram och sedan försöker tillgodoräkna sig de kurser och kursmoment som man kan styrka att man har klarat av. Vid ansökan genom den senare metoden kan det hända att olika lärosäten använder sig av särskilda ansökningsalternativ som man ansöker till istället för "Läkarprogrammet". Dessa heter då ofta någonting som innehåller orden "senare del".

Länkar till diskussioner om tillgodoräknande av kurser
Bra kurser för tillgodoräknande?
Tillgodoräknande av examensarbete / C-uppsats / D-uppsats?

Länkar till diskussioner om specifika lärosätesbyten
till Karolinska institutet
till Lunds universitet
till Uppsala universitet
till Göteborgs universitet
till Linköpings universitet
till Umeå universitet
till Örebro universitet

Länkar till diskussioner om byten till Sverige
från Polen
från Rumänien
från Tjeckien
från Lettland

Länkar till diskussioner om tillgodoräknande av andra utbildningar
Biomedicin
Sjukgymnast
Veterinär
Apotekare
Tandläkare
Cecpus
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 nov 2010, 11:37

Direkt överflyttning och studieuppehåll

Inlägg av Cecpus »

Hejsan,

Jag har inte kommit in på något läkarprogramm men jag har sökt nu till våren så vi får se hur det går. Jag är hursomhelst lite fundersam på hur det ligger till med att byta lärosäte? Jag har läst här på hemsidan (jätte bra hemsida :D ) och förstått att det finns det som kallas direkt överflyttning och antagning med tillgodoräkning.
Jag har förstått det som att det förr i tiden oftast gick bra att byta lärosäte, är det något som har stramats åt? För av det jag har läst verkar det väldigt svårt nuförtiden att göra en så kallad direkt överflyttning? Beror det på varifrån man vill flytta? Och varierar det väldigt mycket beroende på till vilket lärosäte man vill flytta? : )
Sedan undrar jag också över hur det går att flytta från ett lärosäte som inte har så mycket inslag av PBL till ett lärosäte som Linkäping som verkar vara ledande inom den pedagogiken.
Och så funderade jag också över en så kallad antagning med tillgodoräkning. Då söker man som jag förstått det på nytt för att börja T1 och kan sedan tillgodoräkna sig en del kurser, men innebär denna typ av byte av lärosäte att man upptar en plats för dem som söker första gången? Eller slussas man vidare in på skolan?

Blev en väldans massa frågor det där, är mest nyfiken : )

Ha det gott!
Cecpus
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 nov 2010, 11:37

Re: Direkt överflyttning och studieöppenhåll

Inlägg av Cecpus »

Trots att jag ställde en massa frågor glömde jag en fråga, studieuppehåll. Jag har läst att det vissa gånger varit studenter tagit studieuppehåll och sedan inte fått en plats de kommit tillbaka ett år senare, är det vanligt? Jag läste att detta hade hänt i Uppsala är detta något som är specifikt för Uppsala eller har många universitet problem med detta? :)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Direkt överflyttning och studieöppenhåll

Inlägg av Nils »

Vissa lärosäten var väldigt populära att byta till (KI, Uppsala) och dessa har stramat åt reglerna, samtidigt som andra lärosäten ännu idag är mycket lätta att byta till. Ifall "från-orten" spelar någon roll så går skiljelinjen främst mellan svenska kontra utländska lärosäten.

Vad gäller pedagogiska skillnader mellan lärosäten så beror det också lite på vilken personlig läggning man har; PBL kan mest ses som ett sätt att hålla igång studierna även under terminen men för den som är studievan och självgående kan det snarare upplevas besvärligt att studierna (lite grann) tvingas in i en mall som kanske inte passar helt perfekt med hur man själv skulle vilja lägga upp sin inläsning. Linköping har dock väldigt mycket självstudier i jämförelse med övriga lärosäten generellt.

Så som jag har uppfattat det upptar man en plats för de nyansökande även ifall man blir uppflyttad. Man kan se det som att lärosätena får betalt för att utbilda X studenter (alla terminskullar summerade) under en viss termin.

Hur lätt det är att återgå till studierna efter uppehåll beror till viss del på skälen till varför man tog studieuppehåll; ju mer "legitimt" (tvingande) skäl, desto högre prioritet får man när de begränsade lediga platserna under en terminskull delas ut.
Cecpus
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 nov 2010, 11:37

Re: Direkt överflyttning och studieöppenhåll

Inlägg av Cecpus »

Tack för att du tog dig tid att läsa och svara så utförligt :)
AMB
Inlägg: 125
Blev medlem: 24 nov 2012, 17:23

Lagar eller förordningar om tillgodoräknande?

Inlägg av AMB »

Har försökt hitta nåt om hur man får tillgodoräkna sig tidigare lästa kurser, finns där några lagar el förordningar som styr el är de upp till varje universitet?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Tillgodoräkning

Inlägg av Nils »

Det är enskilda lärosäten som avgör det; kurser med liknande tema kan fortfarande vara rätt olika. Ett tips kan vara att jämföra lärandemålen för kurserna i fråga.
AMB
Inlägg: 125
Blev medlem: 24 nov 2012, 17:23

Re: Tillgodoräkning

Inlägg av AMB »

Tack för ditt svar... trodde de fanns nån lag som övergripande reglerade sånt :)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Tillgodoräkning

Inlägg av Nils »

Jag kan inte svära på att det inte finns någon sådan förordning men jag har åtminstone inte hört talas om det.
selviras

Re: Byte av lärosäte och tillgodoräknande

Inlägg av selviras »

Jag undrar hur det är med byte av lärosäte i skiftet preklin/klin. Är inte det skiftet i samma termin överallt och borde inte alla utbildningar vara synkade då? I mitt fall skulle det handla om Örebro -> Lund

mvh
Skriv svar