Tillgodoräknande och byte av studieort

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Byte av lärosäte och tillgodoräknande

Inlägg av Nils »

Den exakta gränsen varierar mellan lärosätena. Till exempel har Lund 5 terminer preklin medan KI har 4. Terminen för examensarbete varierar också mycket - i Linköping är den efter preklin, i Lund är den först vid termin 10.
Koongo
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 sep 2014, 18:20

Ang. tillgodoräkning av kurser vid sen anmälan

Inlägg av Koongo »

Hej!

Ta scenariot att bli antagen till en läkarutbildning via urval 2 eller bli uppringd vid terminsstart.
Hur går det till om jag vill tillgodoräkna kurser får tidigare studier? Som jag har förstått måste dessa vara inne innan en tid innan terminsstart vilket betyder att jag måste påbörja T1. Finns det någon möjlighet att skicka in dem under terminens gång och i så fall, hur snabbt går det att få de utvärderade? Hur stor är möjligheten att kunna byta till den motsvarande terminen i tid för att inte missa några obligatorisk moment eller helt enkelt för att inte behöva vänta T1 ut?

Har också några andra frågor om någon har tid;
Hur realistiskt är det att förvänta sig byte till T6 vid KI och Lund om man har läst motsvarande kurser utomlands (i Västeuropa). Är det rimligt eller måste jag förvänta mig att läsa om lägre terminer pga stigma eller dyl.?
Krävs 100% av kurserna för att kunna tillgodoräkna mig den senaste terminen, eller kan jag påbörja nästa för att sedan gå tillbaka och tenta av den tidigare (var ligger % gränsen för att bli antagen till nästa termin?)

Tack på förhand
Backworldsman
Inlägg: 76
Blev medlem: 26 jul 2013, 02:31

Re: Ang. tillgodoräkning av kurser vid sen anmälan

Inlägg av Backworldsman »

Jag har tillgodoräknat mig mina tidigare biomedicinska studier vid läkarutbildningen på två olika universitet och jag kan säga att processen varierar, vissa universitet är väldigt strikta, däribland KI, medans andra universitet är mer överseende med att utbildningsplanerna inte fullständigt överensstämmer. Det verkar inte ovanligt att man får hoppa tillbaka en termin om man byter mellan två olika läkarutbildningar. Jag skulle rekommendera att du tar kontakt med studievägledningen på respektive universitet som du är intresserad av eftersom du sannolikt kommer få olika svar beroende på vem och var du frågar.
Senast redigerad av Backworldsman den 29 sep 2014, 00:54, redigerad totalt 1 gånger.
visitor

Re: Ang. tillgodoräkning av kurser vid sen anmälan

Inlägg av visitor »

Hej!

Blir du antagen i urval 2 hinner du skicka in i tid. Reservantagning kan jag inte svara på. Men om du blir reserantagen hamnar du sist i konkurrensen om uppflyttning då de andra redan är behandlade och uppflyttade.

Att byta till T6 ser jag inte som realistiskt. Främst för att det inte brukar finns platser där då avhoppen sker de första åren. Personer som haft studieuppehåll har företräde om det skulle råka bli en plats ledig. Varje sevenskt universitet har även sina egna upplägg vilket gör att ett direktbyte inte ens är möjligt inom landet. Det troligaste är att du hamnar i ett kompetteringsår om det finns plats, där du läser delar av flera terminer samtidigt. När jag undersökte möjligheten om tillgodoräknande för ett drygt år sedan var det totalstopp på det i Lund.

Jag föreslår att du pratar med samtliga universitet för att höra om dina möjligheter. Programmen i Västeuropa skiljer sig mycket beroende på land så svårt att få en uppfattning om vad du har för kurser. Umeå är det enda universitet som aktivt söker studenter till senare del då de anonnserar via antagning.se. Kan tänka mig att det hjälper om det finns Erasmusutbyte mellan universiteten för då finns det i alla fall grunläggande kännedom om varandra.
Gäst

Byte av lärosäte och tillgodoräknande

Inlägg av Gäst »

Hej!

Hur fungerar det med byte av lärosäte med tillgodoräkning egentligen? Räcker det med att man söker till T1 på det nya lärosätet, varpå man hoppar av från sin gamla utbildning - eller måste man först hoppa av från sin gamla för att öht kunna söka den nya utbildningen?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Byte av lärosäte och tillgodoräknande

Inlägg av Nils »

Du kan ansöka utan att först ha hoppat av din gamla utbildning.
guest

Hur ligger det till med byte

Inlägg av guest »

Hej!

Jag undrar bara hur det ligger till med byte från ett lärosäte till ett annat. Kan man bara byta genom att söka med alla andra genom antagningen eller kan man hoppa in direkt till ett annat lärosäte utan att gå igenom antagningsprocessen från början och sedan tillgodogöra sig. Tänker mest på byten från T1 i Lund. Finns det något universitet där man kan hoppa in direkt i samma termin från Lund.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Hur ligger det till med byte

Inlägg av Nils »

guest skrev:Hej!

Jag undrar bara hur det ligger till med byte från ett lärosäte till ett annat. Kan man bara byta genom att söka med alla andra genom antagningen eller kan man hoppa in direkt till ett annat lärosäte utan att gå igenom antagningsprocessen från början och sedan tillgodogöra sig. Tänker mest på byten från T1 i Lund. Finns det något universitet där man kan hoppa in direkt i samma termin från Lund.
Förr brukade "direktbyten" vara möjliga vid alla läkarprogram men numera är det många lärosäten som har slutat med det - jag har inte koll på om något ännu har kvar den möjligheten eller vad som i sådana fall krävs (till exempel har antagning till doktorandstudier varit ett sätt att bli behörig för "direktbyte").
Gäst

Byte av lärosäte och tillgodoräknande

Inlägg av Gäst »

Är det praktiskt möjligt att exempelvis komma in i Umeå givet de krav som de har där, för att sedan flyttas till Göteborg trots att Göteborg har högre krav än vad jag har betyg/HP?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Byte av lärosäte och tillgodoräknande

Inlägg av Nils »

Bara om Göteborg skulle tillåta direktbyten. Jag är inte uppdaterad om vad som gäller där nu.
Skriv svar