Enligt Helen Engmo på skolverket är det främst tre faktorer de kommer titta på i sin utredning.
1. Stöd till elever som behöver mer hjälp. De svagaste eleverna var de som försämrade sig mest i PISA. Extra stöd hade kunnat rymmas inom någon av de budgetar alliansen röstat igenom tillsammans med SD. Detta är ett exempel på en åtgärd som kan ge effekt även på kort sikt och som kan kombineras med andra långsiktiga åtgärder.
2. Mer resurser till skolor som behöver mer resurser, i tex utsatta områden. Här är jag faktiskt med Björklund om att skolan kanske borde förstatligas. Det hade förenklat arbetet för jämnlikhet skolor emellan. Det råder stora kunskapsskillnader mellan 'bra' och 'dåliga' skolor. Lyfter vi de 'dåliga' skolorna så gör vi mycket för att höja den totala nivån.
3. Är eleverna mindre motiverade idag och varför? Det är som sagt de svaga eleverna som försämrats mest i PISA. Motiveras dem av fler betygssteg, eller får det nya systemet rent av en negativ effekt på de studiesvaga elevernas motivation? Detta är för mig ingen självklarhet. Blir som sagt intressant att ta del av utredningen, och tiden lär avgöra om de nya betygen blir lyckade.
Att resultaten sjunker är ett resultat av socialdemokraternas reformer av skolan..
Det kan du inte veta. Självklart har sossarna ansvaret för den skola dem rått över. Men de sjunkande resultaten kan också bero på vad sossarna
inte gjort. Är du med på skillnaden? Fortfarande deras ansvar alltså, men du kan inte säkert säga att det beror på just reformerna.
Det är aldrig bra att vänta för länge, men det är ofta sämre att göra hastiga reformer.
Det ena utesluter inte det andra. Man kan göra långsiktiga reformer parallellt med extra stödåtgärder som ger effekt på kort sikt.
Du verkar rätt oinsatt i frågan i och med att du säger att Björklund inte gjort någonting.
Strawman argument. Vad du påstår, har jag inte skrivit.
De länderna ligger i topp och brukar göra det.
Återigen. Du hävdar en
korrelation. Om du inte kan visa att det är en
stark korrelation, även då du kontrollerar för andra faktorer som spelar in, är det ett svagt argument. Ditt argument vore starkare om du kunde komplettera med några övertygande skäl till varför det bör föreligga
kausalitet mellan betyg i tidig ålder och fortsatt hög prestation i skolan.
Du borde läsa rapporterna själv, så kanske du kommer ur ditt skal och förstår vad det är som mäts. Det är intressant läsning.
Jag frågar igen. Vad är det som mäts? Skulle gärna läsa rapporterna, men inför stundande tenta måste jag prioritera mina studier. Nöjer mig därför med den sammanfattning som getts i media.
Politiken lämnar för mycket rum åt tyckare än åt faktisk fakta.
Kunde inte hålla med mer.