Kraftig försämring i PISA

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Kraftig försämring i PISA

Inlägg av Nyberg89 »

Svenska 15-åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap fortsätter att försämras. Det visar resultaten från PISA 2012. Utmärkande är framförallt att resultaten försämrats ytterligare i samtliga tre kunskapsområden mellan 2009 och 2012. För första gången presterar svenska elever under OECD-genomsnittet i såväl matematik som läsförståelse och naturvetenskap.
Svenska elevers genomsnittliga resultat i matematik
har sjunkit med 16 poäng jämfört med 2009 och med
31 poäng jämfört med 2003. Båda förändringarna är
statistiskt signifikanta. I PISA 2003 var Sveriges matematikresultat
signifikant högre än OECD-genomsnittet
medan det nu är signifikant lägre. Sveriges
resultatnedgång sedan 2003 är dessutom den största
uppmätta nedgången bland samtliga deltagande länder.
Sveriges resultat i läsförståelse har sjunkit med
14 poäng jämfört med PISA 2009 och med
33 poäng jämfört med PISA 2000. Båda förändringarna
är statistiskt signifikanta. Resultatförsämringen
från år 2000 är i likhet med matematik
dessutom den största uppmätta nedgången av
samtliga deltagande länder.
En närmare analys av svenska elevers försämrade
resultat i läsförståelse visar att det framförallt är de
lågpresterande eleverna (den 5:e percentilen) som
försämrat sina resultat mest, -56 poäng jämfört
med år 2000, medan de högpresterande eleverna
(95:e percentilen) försämrat sina resultat i betydligt
mindre utsträckning, -10 poäng under samma
tidsperiod.
- Politikerna har ju börjat satsa på de sämsta eleverna och det här är nog en av orsakerna
Naturvetenskap var huvudområde i PISA 2006 och
år 2006 utgör därmed den huvudsakliga referenspunkten
för trendanalyser. Jämfört med 2009 är
OECD-genomsnittet oförändrat, men jämfört med
PISA 2006 har genomsnittet förbättrats med tre
poäng.13 Skillnaden är statistiskt signifikant. Sveriges
medelvärde har minskat med 10 poäng jämfört
med 2009 och 19 poäng jämfört med 2006, vilket
i likhet med matematik och läsförståelse är den
största uppmätta nedgången av samtliga länder.
Båda förändringarna är statistiskt signifikanta.
Svenska elever skiljer sig inte från OECD-genomsnittet
när det gäller hur vanligt det är att skolka hela
dagar från skolan. Däremot är det något vanligare att
svenska elever skolkar från enskilda lektioner jämfört
med OECD-genomsnittet. När det gäller sen
ankomst uppger drygt 21 procent av svenska elever
att de kommit för sent tre gånger eller mer under
den senaste tvåveckorsperioden, vilket är mest av alla
OECD-länder. OECD-genomsnittet ligger på drygt
tio procent. Det har blivit vanligare bland svenska
elever att komma för sent jämfört med PISA 2003.
Klassrumsklimat är ett index som är baserat på elevers
uppgifter om hur vanligt det är att till exempel elever
stör matematiklektionerna, inte lyssnar på vad läraren
säger, att det är stökigt och mycket prat eller att det
tar lång tid innan läraren kan starta lektionen på
grund av att elever inte är tysta. Enligt indexet är
klassrumsklimatet sämre i Sverige än i OECD som
helhet. Däremot upplevs klassrumsklimatet som
ännu sämre i bland annat Finland, Frankrike och
Grekland. Klassrumsklimatet i Sverige, utifrån detta
index, har inte ändrats sedan PISA 2003.
När det gäller i vilken utsträckning rektor upplever
att elevernas uppträdande har en negativ påverkan
på lärandemiljön visar ett index att detta upplevs
som ett större problem i svenska skolor än i OECD
som helhet. Problemen har dock minskat jämfört
med 2003.
Det finns inte oväntat en hög grad av samvariation
mellan ovanstående skolmiljöindikatorer. Till exempel
gäller att i skolor där skolk är vanligt förekommande
(enligt eleverna), tenderar också klassrumsklimatet
att vara sämre (enligt eleverna), skolmiljön
enligt rektor sämre och lärarandan lägre. I skolor
med bättre elev-lärarrelationer tenderar å andra sidan
klassrumsklimatet att vara bättre.
Nästan alla ovan nämnda skolmiljöindikatorer
samvarierar också med elevernas resultat i matematik,
det vill säga i skolor med en bättre skolmiljö,
tenderar även resultaten i matematik, enligt PISA
2012, att vara bättre.
Skillnaderna i resultat mellan infödda elever och
elever med utländsk bakgrund är fortsatt höga,
även när hänsyn tas till den socioekonomiska
bakgrunden. Skillnaderna i resultat mellan
infödda elever och elever som är utlandsfödda
med utländsk bakgrund är bland de högsta
i OECD.
Resultatbilden i de kunskapsområden som PISA
mäter har kontinuerligt försämrats. Sett över en
längre tidsperiod finns ett tydligt mönster inom
såväl matematik som läsförståelse och naturvetenskap,
nämligen att pojkar försämrat sina resultat
i större utsträckning än flickor. När det gäller
resultatutvecklingen för hög- respektive lågpresterande
elever ser dock utvecklingen lite olika ut
mellan kunskapsområdena. I matematik finns en
svag tendens till att de högpresterande eleverna har
försämrat sina resultat i något större utsträckning än
de lågpresterande. I läsförståelse och naturvetenskap
finns däremot en tydlig trend att det är de lågpresterande
eleverna som försämrat sina resultat mest.
Detta mönster är speciellt tydligt i läsförståelse.
Det är tragiskt hur vi inte bra presterar sämre absolut utan också relativt till andra länder.
elbarto

Re: Kraftig försämring i PISA

Inlägg av elbarto »

Hurra för Björlund! Inte. Visst, resultatet har sjunkit längre än sen '06 och som vanligt blir eventuell effekt fördröjd, men sex år (2006-2012) borde väl ändå ha räckt om reformerna varit framgångsrika. Jag erkänner att jag inte tagit del av mycket mer än vad som sagt på ekot (P1), men alliansen kan väl knappast vara stolta över det här resultatet. Själv har jag mycket svårt att tänka mig att betyg i lägre åldrar skulle lösa några problem.

Blir verkligen intressant att ta del av den utredning som nu förbereds. Har själv funderat en del över vad de fallande resultaten kan beror på. Jag vet inte om PISA jämför resultat på nationella prov eller ämnesbetyg. Jag upplever dock att det ställs högre krav i gymnasiet nu. Inför två prövningar i matematik gick jag igenom gamla nationella prov och upplevde att de nyare proven var svårare än de äldre. Förutom höjd svårighetsgrad har ju mer avancerad matte plockats ner i lägre kurser. Ma 3 går igenom en del av trigonometrin från Ma D, Ma 4 går igenom komplexa tal från Ma E... Om PISA jämför betyg är det möjligt att de fallande resultaten beror på att kraven nu är högre än tidigare.
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Kraftig försämring i PISA

Inlägg av Nyberg89 »

Nu är ju dock det här ett resultat av den gamla skolan - inte Björklunds arbete.. Resultaten är 2 år gamla och är "before" reformarbetet.

Det var först 2011 som reformen sattes igång, åren innan var förberedelser.

PISA jämför inte heller betygen som var elev får.

De som toppar OECD-genomsnittet är asiatiska länder som Shanghai, Singapore, Hong-Kong, Sydkorea, Japan, Taiwan, Finland och Estland.. Länder som har tidiga betyg jämfört med andra länder.

Det här är ett problem som växt fram genom socialdemokratiska regeringar genom åren och inget du ska skylla över på alliansen.
elbarto

Re: Kraftig försämring i PISA

Inlägg av elbarto »

Nu är ju dock det här ett resultat av den gamla skolan - inte Björklunds arbete.. Resultaten är 2 år gamla och är "before" reformarbetet.

Det var först 2011 som reformen sattes igång, åren innan var förberedelser.
Jo, visst. Det hade varit en annan sak om resultaten låg kvar på samma låga nivå som under sossarna, men nu sjunker de ju snabbare än tidigare. Man hade väl önskat att alliansen hade gjort mer och tidigare. Faktum kvarstår att Björklund haft snart sju år på sig att styra upp skolan. Självklart tar stora reformer tid, och man kan inte förvänta sig resultat direkt från dem. Men det finns saker man kan göra för att få effekt på kort sikt också, som går att kombinera med mer långsiktiga satsningar. Som sagt lägger jag heller inte så mycket tillit i många av de långsiktiga satsningar man gjort, som tex. betyg i lägre åldrar. Tiden får avgöra om dessa satningar blir framgångsrika. Blir dem det erkänner jag gladerligen mitt fel.
PISA jämför inte heller betygen som var elev får.
Ok, intressant. Vad går dem på?
De som toppar OECD-genomsnittet är asiatiska länder som Shanghai, Singapore, Hong-Kong, Sydkorea, Japan, Taiwan, Finland och Estland.. Länder som har tidiga betyg jämfört med andra länder.
Jag antar att du vet skillnaden på korrelation och kausalitet. Jag säger inte att jag vet att det saknas kausalt samband, bara att det är svårt att påvisa bara från en påstådd korrelation. Det finns många relevanta faktorer att titta på. Jag väntar som sagt spänt på den utredning som förbereds.
Det här är ett problem som växt fram genom socialdemokratiska regeringar genom åren och inget du ska skylla över på alliansen.
"Skylla över", låter nästan som att du beskyller mig personligen. Jag har då ingen skuld i dramat. Betydligt mindre än alliansen i varje fall, som trotts allt haft sju år på sig att styra upp skolan. Om det är någon som "skyller över" på någon annan så är det väl en viss regering som sju år efter valsegern fortfarande inte vill ta på sig ansvaret för rådande samhällsproblem. Spelar alliansen det kortet i september nästa år, så tror jag det blir en svår bil att sälja.
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Kraftig försämring i PISA

Inlägg av Nyberg89 »

Att resultaten sjunker är ett resultat av socialdemokraternas reformer av skolan och det är den skolan de testade eleverna har gått i. Testen säger inget om den nya skolan alliansen har reformerat.

Det är aldrig bra att vänta för länge, men det är ofta sämre att göra hastiga reformer.

Du verkar rätt oinsatt i frågan i och med att du säger att Björklund inte gjort någonting. Han har gjort reformer för att motverka problemen som framhävs i PISA.

De länderna ligger i topp och brukar göra det.

Alliansen har inget att skämmas över. Det har snarare sossarna som skapat den skolan som finns idag.

Har en vän som arbetar på utbildningsdepartementet så jag har fått gå igenom dessa reformer med honom.

Du borde läsa rapporterna själv, så kanske du kommer ur ditt skal och förstår vad det är som mäts. Det är intressant läsning.

Politiken lämnar för mycket rum åt tyckare än åt faktisk fakta.
elbarto

Re: Kraftig försämring i PISA

Inlägg av elbarto »

Enligt Helen Engmo på skolverket är det främst tre faktorer de kommer titta på i sin utredning.

1. Stöd till elever som behöver mer hjälp. De svagaste eleverna var de som försämrade sig mest i PISA. Extra stöd hade kunnat rymmas inom någon av de budgetar alliansen röstat igenom tillsammans med SD. Detta är ett exempel på en åtgärd som kan ge effekt även på kort sikt och som kan kombineras med andra långsiktiga åtgärder.

2. Mer resurser till skolor som behöver mer resurser, i tex utsatta områden. Här är jag faktiskt med Björklund om att skolan kanske borde förstatligas. Det hade förenklat arbetet för jämnlikhet skolor emellan. Det råder stora kunskapsskillnader mellan 'bra' och 'dåliga' skolor. Lyfter vi de 'dåliga' skolorna så gör vi mycket för att höja den totala nivån.

3. Är eleverna mindre motiverade idag och varför? Det är som sagt de svaga eleverna som försämrats mest i PISA. Motiveras dem av fler betygssteg, eller får det nya systemet rent av en negativ effekt på de studiesvaga elevernas motivation? Detta är för mig ingen självklarhet. Blir som sagt intressant att ta del av utredningen, och tiden lär avgöra om de nya betygen blir lyckade.
Att resultaten sjunker är ett resultat av socialdemokraternas reformer av skolan..
Det kan du inte veta. Självklart har sossarna ansvaret för den skola dem rått över. Men de sjunkande resultaten kan också bero på vad sossarna inte gjort. Är du med på skillnaden? Fortfarande deras ansvar alltså, men du kan inte säkert säga att det beror på just reformerna.
Det är aldrig bra att vänta för länge, men det är ofta sämre att göra hastiga reformer.
Det ena utesluter inte det andra. Man kan göra långsiktiga reformer parallellt med extra stödåtgärder som ger effekt på kort sikt.
Du verkar rätt oinsatt i frågan i och med att du säger att Björklund inte gjort någonting.
Strawman argument. Vad du påstår, har jag inte skrivit.
De länderna ligger i topp och brukar göra det.
Återigen. Du hävdar en korrelation. Om du inte kan visa att det är en stark korrelation, även då du kontrollerar för andra faktorer som spelar in, är det ett svagt argument. Ditt argument vore starkare om du kunde komplettera med några övertygande skäl till varför det bör föreligga kausalitet mellan betyg i tidig ålder och fortsatt hög prestation i skolan.
Du borde läsa rapporterna själv, så kanske du kommer ur ditt skal och förstår vad det är som mäts. Det är intressant läsning.
Jag frågar igen. Vad är det som mäts? Skulle gärna läsa rapporterna, men inför stundande tenta måste jag prioritera mina studier. Nöjer mig därför med den sammanfattning som getts i media.
Politiken lämnar för mycket rum åt tyckare än åt faktisk fakta.
Kunde inte hålla med mer.
Skriv svar