Latin

Regelverk, utbyggnad, utveckling, et cetera.
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Latin

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Jag undrar om man lär sig Latin språk på läkarprogrammet? :glad: Jag menar inte bara ord, utan språket i sig!
Tack på förhand
Mustafa Al-Attar
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Latin

Inlägg av Nils »

Nej - möjligtvis enstaka ord, särskilt vid anatomin, men själva språket lär man sig inte genom läkarprogrammet.

Det kan dock finnas möjlighet att gå (distans)kurser på deltid ifall man är intresserad. Latin är för övrigt ett bra språk att kunna och ryktena om dess död är betydligt överdrivna.
:)

(Jag arbetar också på en sammanställning för nybörjare i språket, förhoppningsvis blir den klar senast nästa vecka.)
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Latin

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Va kul :)
Mustafa Al-Attar
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Latin

Inlägg av Wiiizzy »

I Lund har de nyligen infört två latinföreläsningar på termin 2. De är så vitt jag förstår uppskattade. De ger en grundläggande introduktion till grammatiken, men det säger ju sig självt att man måste läsa mycket själv och/eller gå någon extrakurs för att kunna hävda att man kan språket. Målet med föreläsningarna är ju dock egentligen bara att man ska utveckla en viss förståelse för språket som gör att anatomiplugget underlättas.

Vidare erbjöds 3 stycken studentledda kvällsseminarier i latin.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Latin

Inlägg av empezar »

Man lär sig en himla massa latinska ord för kroppsdelar, sjukdomar och dylikt. Men det går ju knappast att använda vardagligt. Det är ett himla fyndigt språk som kan inkorporera en förklaring av någonting till ett enda ord. Det är dock sällan man härleder orden till dess ursprungliga betydelser.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Latin

Inlägg av Nils »

Några vanliga latinska ord i den svenska vardagen:
prosit = "må det hjälpa"
volvo = "jag rullar"
video = "jag ser"

Sedan finns även mer försvenskade ord som öre, källare och kejsare...
Skriv svar