Europeiska unionen och Sveriges riksdag kräver att alla hemsidor informerar läsare om cookies. Denna sajt använder cookies för Google Analytics, för att spara döljande av notiser och annonser och för andra funktioner. Ifall din webbläsare är inställd på att acceptera cookies tolkas det som samtycke.
[ dölj detta och visa notiser i menyn nedanför vid nya händelser ]Är vi angelägna om att bryta nuvarande nedgång för svensk medicinsk forskning bör ambitionen vara att återakademisera läkarutbildningen.
Läkarutbildningen lockar allt färre medicinare att välja en bana som forskare, och ännu färre att bli prekliniska heltidsforskare.
Det betänkande som nyligen presenterats av regeringens enmansutredare, professor Stefan Lindgren, innebär således en fortsatt avakademisering av läkarutbildningen, liknande den som Lindgren själv – trots protester från lärarkollegiet – redan genomdrivit i Lund.
Det centrala i den förment progressiva lundamodellen är att de akademiska ämnena – både de prekliniska och de kliniska – har osynliggjorts i kursplanen, att ämnesföreträdarna berövats inflytande över denna, att omfattningen av studier i både teoretiska och kliniska ämnen bantats till förmån för till exempel ledarskapsutbildning och fritt valt arbete, och att den katedrala undervisningen minimerats.