Re: Den nya läkarutbildningen
Postat: 08 maj 2012, 23:34
Två läkarstudenter har fått en artikel publicerad i Läkartidningen gällande den nya läkarutbildningen. De ger där uttryck för farhågor om vart de tror att svensk läkarutbildning kan vara på väg.
Några klipp ur texten:
http://www.lakartidningen.se/07engine.p ... leId=18217
Några klipp ur texten:
De prekliniska kärnkurserna [...] har parallellt dränerats på ämnesföreträdare, undervisningstid och praktiska undervisningsmoment. Bristerna i dagens utbildning ligger i basvetenskaperna. Luckor måste fyllas i under klinisk tjänstgöring, vilket innebär dubbelarbete för studenten, förskjutet fokus i klinisk undervisning, och i värsta fall en patientsäkerhetsrisk. Kärnämnena har integrerats bort. Denna utveckling, som accelererade 1994 på grund av kraftigt minskade statliga anslag, kläddes dock i en attraktiv skrud av pedagogisk förnyelse.
Ska nu också de kliniska specialistämnena integreras bort?
Utredaren uttrycker en vilja att förbättra vår handledning genom att ersätta korta specialistavdelningstjänstgöringar med längre sammanhängande praktikperioder, gärna på landsortssjukhus. Vår bild är i stället att dagens engagerade kursansvariga specialistläkare på universitetssjukhus – starka ämnesföreträdare och pedagoger – är svensk läkarutbildnings styrka.
Är det inte så att vi i vår reformvilja riskerar att [...] demontera den kliniska utbildningen och, i förlängningen, läkarrollen?
Vad återstår då av hög kvalitet? Färdig läkare på sex år i stället för sju. Devalverad legitimation på examensdagen. Men ändå oinskränkt rätt att utöva läkaryrket, förskriva läkemedel, utfärda vårdintyg? Och snabbt vidare till ST, för att bli vad? Kirurg utan psykiatrierfarenhet. Psykiater utan fördjupat kunnande från den somatiska vården.
För utförligare läsning:Låt oss förbättra vårt nuvarande system i stället för att [...] revolutionera det. Varför devalvera läkarlegitimationen genom att göra en sjuårig utbildning sexårig?
http://www.lakartidningen.se/07engine.p ... leId=18217