Nils skrev:[*]Stefan uttryckte uppfattningen att Sverige inte har en läkarbrist, att problemet snarare är att läkarna i stor utsträckning arbetar med fel saker.
[*]Stefan uttryckte åsikten att det egentligen inte är Sveriges ansvar att återintegrera utlandsutbildade läkare, att tillhandahålla praktik för dem som har valt att studera vid andra utbildningar som råkar ha för lite praktik enligt svenska mått; att de som väljer att utbilda sig internationellt får vara beredda på att sedan också arbeta internationellt (och att det finns andra platser i världen som har större efterfrågan på läkare än Sverige).
Måste säga att jag blir en aning orolig över uppfattningen att Sverige inte har läkarbrist och att det inte är Sveriges ansvar att återintegrera utlandsutbildade läkare.
Genom att förneka läkarbristen, har Sverige kunnat spara stora summor pengar genom att låta andra länder utbilda en väsentlig andel av Sveriges framtida läkarkår. Antalet svenska läkarstudenter utomlands fortsätter att öka, samtidigt som Sverige nu slutligen har bestämt sig för att bygga ut antalet studieplatser.
Jag måste erkänna att jag är orolig för hur framtiden kommer att se ut för våra blivande kollegor som räknar med att återvända till Sverige efter avslutad utbildning.