Linnéuniversitetet vill ha läkarutbildning

Regelverk, utbyggnad, utveckling, et cetera.
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Läkarutbildning vid Linnéuniversitetet

Inlägg av Nyberg89 »

wiicky skrev:Som Linköpingsmänniska undrar jag i mitt stilla sinne: var ska vi ha våra placeringar när både Örebro och Kalmar försvinner?
Jönköping, Norrköping och Motala?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Linnéuniversitetets läkarutbildning försenas

Inlägg av Nils »

Tanken var att klinisk utbildning skulle börja höstterminen år 2013 men starten försenas nu till vårterminen år 2014, med största sannolikhet, på grund av att "det saknas fortfarande listor på handledare på Länssjukhuset i Kalmar".

Den fullständiga utbyggnaden väntas inte vara klar förrän år 2016.

Av artikeln i Dagens Medicin framgår det även att:
* Linnéuniversitetet ska utbilda läkarna åt Lunds Universitet
* Det är Lunds Universitet som har examensrätten


Källa:
http://www.dagensmedicin.se/jobb/utbild ... -forsenas/
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Linnéuniversitetets läkarutbildning försenas

Inlägg av Nyberg89 »

Förmodligen gör det där extra året bara gott för blivande studenter.
Magnus A
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 apr 2012, 20:39

Re: Linnéuniversitetets läkarutbildning försenas

Inlägg av Magnus A »

Hej
Om jag förstått det rätt är det brist på handledare som orsakar förseningen. Hoppas att detta inte innebär att preklinutbildningen också skjuts framåt. Jag ser starten på en läkarutbildning i Kalmar som en möjlghet till en länge efterlängtad omskolning...
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Linnéuniversitetets läkarutbildning försenas

Inlägg av Nyberg89 »

Magnus A skrev:Hej
Om jag förstått det rätt är det brist på handledare som orsakar förseningen. Hoppas att detta inte innebär att preklinutbildningen också skjuts framåt. Jag ser starten på en läkarutbildning i Kalmar som en möjlghet till en länge efterlängtad omskolning...
Det borde inte vara så, men om det är samma personer som ser till att saker blir gjorda så kan det innebära att den börjar senare.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Ingen läkarutbildning i Kalmar år 2013

Inlägg av Nils »

Det meddelades tidigare i år att Lunds Universitet, genom ett samarbete mellan dem, Linnéuniversitetet, Landstinget i Kalmar Län och Region Skåne, hoppades starta en läkarutbildning i Kalmar under år 2013.

Lunds Universitet fick dock inte några nya utbildningsplatser i 2013 års budget, som även anger en tänkt tilldelning av nya platser för år 2014 där Lunds Universitet inte heller ingår. Lunds Universitet meddelar således på sin hemsida att det inte kommer att startas någon ny läkarutbildning i Kalmar år 2013.
Lunds Universitet skrev:Beslut om eventuellt framtida samarbete avgörs först när budgetpropositionen för 2014 presenteras av regeringen nästa år.
För utförligare läsning:
Lunds Universitets pressmeddelande
Dagens Medicin
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Ingen läkarutbildning i Kalmar år 2013

Inlägg av Nyberg89 »

Var redan känt då de inte heller fått handledare på sjukhuset (var ute för sent).
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Ingen läkarutbildning i Kalmar år 2013

Inlägg av Nils »

Det nya är att vårterminen 2014 förmodligen också omfattas av detta, eftersom regeringsbudgetar för utbildningar brukar börja verka först från och med höstterminer.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Linnéuniversitetet vill ha läkarutbildning

Inlägg av Nils »

Med dagens besked står det nu klart att Kalmar, till sist, får en läkarutbildning - om än via Linköpings Universitet istället för Lunds Universitet. Med tanke på att läkarstudenter från Linköping har kliniska placeringar i området så kan detta vara den smidigaste lösningen.

http://läkarstudent.se/forum/viewtopic.php?t=3836
Skriv svar