Ytterligare utökning av svensk läkarutbildning

Regelverk, utbyggnad, utveckling, et cetera.
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Ytterligare utökning av svensk läkarutbildning

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Gäst skrev:Nabster har du över huvudtaget läst Nils post (och försökt ta till dig innehållet)? Det är inget bra beslut bara för att du råkar ligga precis under gränsen för antagning...
Det handlar inte bara om mig, utan det handlar om mer än 5000 personer som vill bli läkare, men de lyckades inte på grund av det finns inte tillräckligt platser :nej: och dessutom för närvarande finns det inte tillräckligt läkare som kan ta hand om sjuka. Min kusin hade ont i benen och hon försökte nå läkaren för två månader innan hon fick en tid, vilket får mig att tänka, om de kan inte ta hand om en patient nu, vad ska de göra när folkmängden ökar med 830 000 personer år 2020 (( Sveriges folkmängd ökade med 560 000 från år 1980 till 2000. Under nästa 20-årsperiod väntas befolkningen öka med 830 000 ))
hur ska de behandla sjuka personer i framtiden om det finns inte tillräckligt läkare?
Den enda lösningen till denna problem är öka antalet platser på läkarprogrammet :tummarupp:
Källor
http://www.scb.se/Pages/PublishingCalen ... ObjId=1780
Mustafa Al-Attar
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Ytterligare utökning av svensk läkarutbildning

Inlägg av Nils »

nabster skrev:Den enda lösningen till denna problem är öka antalet platser på läkarprogrammet
Inte nödvändigtvis:
Nils skrev:Anställande av administrativ personal som tar över den administration som nu utförs av läkarna, minskad belastning från ovanifrån påförda uppgifter (till exempel register) som tar tid från det egentliga läkararbetet, investeringar i bättre IT-system enligt amerikansk förebild (finns det någon läkare alls i Sverige som är nöjd med de datorprogram som politikerna har bestämt att personalen ska använda i sitt arbete?) och bättre ledarskap över svensk offentlig sjukvård är alla exempel på tänkbara reformer som också borde övervägas eftersom de kanske skulle kunna ge bättre resultat för sjukvården och patienterna, per investerad krona, än en fortsatt utökning av läkarutbildningarna.
När sjukvårdens organisation och arbetsfördelning gör att svenska läkare hinner med 900 patienter per år, samtidigt som den genomsnittlige läkaren i andra ekonomiskt utvecklade länder (inklusive Danmark) hinner med 2000 patienter och den genomsnittlige amerikanske läkaren hinner med 4000 patienter, så antyder det att antalet läkare kanske inte är det enda som man borde titta på.

Ett ensidigt fokuserande på antalet läkare kan i framtiden rentav leda till att de, när bristen väl börjat försvinna, påförs ytterligare krav inom administration och registerbyggande varpå antalet patientmöten per år för svenska läkare sjunker ytterligare och närmar sig "en tredjedel läkare, två tredjedelar sekreterare".

Sedan finns det inte heller någon garanti för att alla nya läkare stannar i Sverige, bland annat med tanke på att det redan idag är så att nettolönen efter skatt kan vara bortåt tio gånger högre i utlandet... enligt ett obekräftat rykte från en klass vid Karolinska Institutet så ville mer än hälften i den söka sig utomlands efter examen.

Jag säger inte att fler läkare inte behövs - men det finns andra saker som verkligen måste börja tittas på, särskilt utbildningens kvalité, AT-flaskhalsen och sjukvårdens effektivitet, innan de redan stora problemen blir långt mycket värre på grund av utökningen.
Gäst

Re: Ytterligare utökning av svensk läkarutbildning

Inlägg av Gäst »

nabster skrev: Det handlar inte bara om mig, utan det handlar om mer än 5000 personer som vill bli läkare, men de lyckades inte på grund av det finns inte tillräckligt platser :nej: och dessutom för närvarande finns det inte tillräckligt läkare som kan ta hand om sjuka. Min kusin hade ont i benen och hon försökte nå läkaren för två månader innan hon fick en tid, vilket får mig att tänka, om de kan inte ta hand om en patient nu, vad ska de göra när folkmängden ökar med 830 000 personer år 2020 (( Sveriges folkmängd ökade med 560 000 från år 1980 till 2000. Under nästa 20-årsperiod väntas befolkningen öka med 830 000 ))
hur ska de behandla sjuka personer i framtiden om det finns inte tillräckligt läkare?
Den enda lösningen till denna problem är öka antalet platser på läkarprogrammet :tummarupp:
Källor
http://www.scb.se/Pages/PublishingCalen ... ObjId=1780
Om alla människor fick bli vad de ville skulle vi ha en värld full av fotbollsspelare, astronauter och rockstjärnor. Bara för att läkarprogrammet är en populär utbildning betyder det inte att alla ska få komma in. Få platser med hög antagningspoäng är en kvalitetssäkring utav de som utbildas till läkare...
Förövrigt är en befolkingsökning på 830000 ganska liten och motiverar inte att vi utökat platserna i Sverige från ca 800 till 2000 på 12 år. Utöver det ska du ha i åtanke att antalet som studerar utomlands tredubblats under samma period.

Ps. det heter detta beslut och detta problem.
Delagardi
Inlägg: 45
Blev medlem: 08 jul 2011, 13:07

Re: Ytterligare utökning av svensk läkarutbildning

Inlägg av Delagardi »

Nabster: viljan är bli en läkare gör dig verkligen inte till en bra läkare. Du verkar inte förstå innebörden av beslutet: läkarkvalitén kommer att urholkas och många kompetenta studenter kommer att söka sig utomlands eller till forskningen, däribland jag. Som en följd får vi sämre läkare och frekvensen av felbehandlingar och onödiga dödsfall kommer att stiga, dvs. folk kommer att dö för att du och andra medelmåttor ska få bli läkare.
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Ytterligare utökning av svensk läkarutbildning

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Delagardi skrev:Nabster: viljan är bli en läkare gör dig verkligen inte till en bra läkare. Du verkar inte förstå innebörden av beslutet: läkarkvalitén kommer att urholkas och många kompetenta studenter kommer att söka sig utomlands eller till forskningen, däribland jag. Som en följd får vi sämre läkare och frekvensen av felbehandlingar och onödiga dödsfall kommer att stiga, dvs. folk kommer att dö för att du och andra medelmåttor ska få bli läkare.
:glad: För det första jag är inte medelmåttor, vet du varför? För att jag har bott i Sverige cirka 3 år och några månader. Jag har börjat från noll, men Jag kunde klara grundskolan och därefter började jag på gymnasiet nivå. Trots allt detta kommer jag nå minst 21,8 vilket får mig att tänka, hur kan jag nå till 21,8 om jag var medelmåttor? Tänk på att Jag har inte Svenska som modersmål och har inte bott i Sverige mer än 4 år. :tummarupp:
Slutligen Jag vill inte att betygsnittet ska sjunka till 15.00 eftersom Sverige behöver ju smarta läkare, men det jag säger är vi behöver mer platser oavsett alla åsikter.
A Justa jag förstår inte varför du är arg :himlar: ? Är det för att jag har en annan åsikt eller finns det en annan anledning?
Mustafa Al-Attar
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Ytterligare utökning av svensk läkarutbildning

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Nils skrev:Inte nödvändigtvis:När sjukvårdens organisation och arbetsfördelning gör att svenska läkare hinner med 900 patienter per år, samtidigt som den genomsnittlige läkaren i andra ekonomiskt utvecklade länder (inklusive Danmark) hinner med 2000 patienter och den genomsnittlige amerikanske läkaren hinner med 4000 patienter, så antyder det att antalet läkare kanske inte är det enda som man borde titta på.

Ett ensidigt fokuserande på antalet läkare kan i framtiden rentav leda till att de, när bristen väl börjat försvinna, påförs ytterligare krav inom administration och registerbyggande varpå antalet patientmöten per år för svenska läkare sjunker ytterligare och närmar sig "en tredjedel läkare, två tredjedelar sekreterare".

Sedan finns det inte heller någon garanti för att alla nya läkare stannar i Sverige, bland annat med tanke på att det redan idag är så att nettolönen efter skatt kan vara bortåt tio gånger högre i utlandet... enligt ett obekräftat rykte från en klass vid Karolinska Institutet så ville mer än hälften i den söka sig utomlands efter examen.

Jag säger inte att fler läkare inte behövs - men det finns andra saker som verkligen måste börja tittas på, särskilt utbildningens kvalité, AT-flaskhalsen och sjukvårdens effektivitet, innan de redan stora problemen blir långt mycket värre på grund av utökningen.
Helt rätt :tummeupp:
Mustafa Al-Attar
Delagardi
Inlägg: 45
Blev medlem: 08 jul 2011, 13:07

Re: Ytterligare utökning av svensk läkarutbildning

Inlägg av Delagardi »

nabster skrev: :glad: För det första jag är inte medelmåttor, vet du varför? För att jag har bott i Sverige cirka 3 år och några månader. Jag har börjat från noll, men Jag kunde klara grundskolan och därefter började jag på gymnasiet nivå. Trots allt detta kommer jag nå minst 21,8 vilket får mig att tänka, hur kan jag nå till 21,8 om jag var medelmåttor? Tänk på att Jag har inte Svenska som modersmål och har inte bott i Sverige mer än 4 år. :tummarupp:
Slutligen Jag vill inte att betygsnittet ska sjunka till 15.00 eftersom Sverige behöver ju smarta läkare, men det jag säger är vi behöver mer platser oavsett alla åsikter.
A Justa jag förstår inte varför du är arg :himlar: ? Är det för att jag har en annan åsikt eller finns det en annan anledning?
Att du inte är svensk har ingenting med saken att göra, det är hur du resonerar som får mig att tro att du är en medelmåtta. Jag är arg eftersom att utvecklingen är oroväckande, både för läkarkåren med framförallt för sjukvårdskvalitén.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Ytterligare utökning av svensk läkarutbildning

Inlägg av Nils »

Till ingen och alla:
håll diskussionen professionell och saklig och undvik personliga påhopp, har man bra argument så räcker de för att "vinna" debatten.
:glad:
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Ytterligare utökning av svensk läkarutbildning

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Delagardi skrev: Att du inte är svensk har ingenting med saken att göra, det är hur du resonerar som får mig att tro att du är en medelmåtta. Jag är arg eftersom att utvecklingen är oroväckande, både för läkarkåren med framförallt för sjukvårdskvalitén.
Du har rätt när det gäller utvecklingen är oroväckande, men vad ska de göra för att utplåna läkarbrist? :tokig:
Mustafa Al-Attar
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Ytterligare utökning av svensk läkarutbildning

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Nils skrev:Till ingen och alla:
håll diskussionen professionell och saklig och undvik personliga påhopp, har man bra argument så räcker de för att "vinna" debatten.
:glad:
jag Håller med dig. Den underbar sidan har skapat för att hjälpa, lära och utveckla varandra :ja:
Mustafa Al-Attar
Skriv svar