Ytterligare utökning av svensk läkarutbildning

Regelverk, utbyggnad, utveckling, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Ytterligare utökning av svensk läkarutbildning

Inlägg av Nils »

nabster skrev:Du har rätt när det gäller utvecklingen är oroväckande, men vad ska de göra för att utplåna läkarbrist? :tokig:
Det finns ett par förslag här:
Nils skrev:Anställande av administrativ personal som tar över den administration som nu utförs av läkarna,

minskad belastning från ovanifrån påförda uppgifter (till exempel register) som tar tid från det egentliga läkararbetet,

investeringar i bättre IT-system enligt amerikansk förebild (finns det någon läkare alls i Sverige som är nöjd med de datorprogram som politikerna har bestämt att personalen ska använda i sitt arbete?)

och bättre ledarskap över svensk offentlig sjukvård

är alla exempel på tänkbara reformer som också borde övervägas eftersom de kanske skulle kunna ge bättre resultat för sjukvården och patienterna, per investerad krona, än en fortsatt utökning av läkarutbildningarna.
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Ytterligare utökning av svensk läkarutbildning

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Nils skrev: Det finns ett par förslag här:
Det är ett bra förslag.
Mustafa Al-Attar
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Ytterligare utökning av svensk läkarutbildning

Inlägg av Nils »

MSF, SYLF och Läkaresällskapets kandidatförening har fått en insändare publicerad i SvD Opinion.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/br ... 488080.svd
wiicky

Re: Ytterligare utökning av svensk läkarutbildning

Inlägg av wiicky »

Nu har jag fått svar på mitt mail till Jan Björklund. Någon annan som fått det?
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Ytterligare utökning av svensk läkarutbildning

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

wiicky skrev:Nu har jag fått svar på mitt mail till Jan Björklund. Någon annan som fått det?
Nej, det fick jag inte än! Vad sa han då?
Mustafa Al-Attar
wiicky

Re: Ytterligare utökning av svensk läkarutbildning

Inlägg av wiicky »

nabster skrev: Nej, det fick jag inte än! Vad sa han då?
Jan Björklund tackar för ditt brev och dina intressanta synpunkter. Han har bett mig, som medarbetare i den politiska staben, att svara på ditt brev.

Det finns mycket stora behov av mer personal inom den svenska sjukvården. Under senare tid har flera myndigheter varnat för att det kommer bli stora brister på bland annat läkare framöver, om inte fler personer utbildas. Därför har regeringen ansett att det är nödvändigt att bygga ut läkarutbildningen. Om det skulle bli brist på läkare och annan vårdpersonal skulle det vara ett oerhört stort problem, och om det finns ett stort behov av att utbilda fler läkare mäste därför fler utbildas.

Därmed inte sagt att det inte finns andra problem som också måste åtgärdas, däribland de du nämner. Om det finns för få AT- och ST-platser måste antalet givetvis öka, och det är ett ansvar för Sveriges landsting eftersom det är de som är ansvarig för sjukvården. Under senare år har också antalet AT-platser ökats, och vissa år har antalet AT-platser varit så många att det har blivit platser över. Där det däremot är problem med långa väntetider för att få en AT-tjänstgöringsplats är i storstäderna, och något som skulle kunna bidra till att lösa problemet är därför att fler läkarstudenter söker sig utanför storstadsregionerna för att göra sin tjänstgöring.

Med vänliga hälsningar

Emma Söderberg Majanen
Departementsledningen
Utbildningsdepartementet
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Ytterligare utökning av svensk läkarutbildning

Inlägg av Nils »

wiicky skrev:Under senare år har också antalet AT-platser ökats, och vissa år har antalet AT-platser varit så många att det har blivit platser över. Där det däremot är problem med långa väntetider för att få en AT-tjänstgöringsplats är i storstäderna, och något som skulle kunna bidra till att lösa problemet är därför att fler läkarstudenter söker sig utanför storstadsregionerna för att göra sin tjänstgöring.

Med vänliga hälsningar

Emma Söderberg Majanen
Departementsledningen
Utbildningsdepartementet
Med andra ord hoppas de att utexaminerade läkare ska börja agera signifikant annorlunda än hur de har gjort hittills - att de ska bli mer villiga att flytta bort från sina etablerade liv i storstaden.

Att vi har köer till AT-platser i storstäderna samtidigt som vi har outnyttjad kapacitet ute i "glesbygden" är inte direkt någon nyhet. Personligen tror jag inte att AT-sökande läkare kommer att börja agera annorlunda vad gäller valet storstad-glesbygd såvida inte någonting konkret, till exempel lönen, förändras...
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Ytterligare utökning av svensk läkarutbildning

Inlägg av Wiiizzy »

AT-problematiken är svårlöst. Glesbygden ger redan AT-löner som är ca 20% högre än i storstäderna, någonstans måste det finnas en gräns på hur mycket mer glesbygden kan betala för sina läkare. Dessutom lockar vissa glesbygdssjukhus med alla möjliga olika förmåner som exempelvis billigt boende och så gott som obegränsad studiepott. Att detta inte räcker är fullt förståeligt då de flesta läkare kan tänka sig en ganska låg lön under AT, då AT-tiden är så kort och det är ju inte direkt lockande att flytta ut på landet.

Att fler läkarprogram öppnar gör att studenterna sprids ut i landet och borde således också öka den geografiska spridningen av de framtida AT-läkarna, iaf till viss del. Med detta sagt advocerar jag inte för att fler läkare ska utbildas. De befintliga läkarprogrammen är redan överbefolkade och kanske borde antalet utbildningsplatser på befintliga utbildningsorter minskas.

Ett annat alternativ är att anamma det amerikanska systemet och införa en "AT-match day", men det känns väldigt avlägset för stunden, då det kräver stora förändringar av utbildningssystemet som ex. införandet av betyg.

Och visst kan man avskaffa AT också, men det leder nog bara till motsvarande (okej, kanske något dämpad) problematik vid ST.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Ytterligare utökning av svensk läkarutbildning

Inlägg av Nils »

Att bo 2 år på ett ställe där man inte känner någon och sedan flytta därifrån är inte världens mest attraktiva tanke...

ST är dock en liten annan femma eftersom det rör sig om minst 5 år, vilket åtminstone har fördelen att det blir mindre omkringflyttande i landet och man hinner bygga upp ett liv där.
wiicky

Re: Ytterligare utökning av svensk läkarutbildning

Inlägg av wiicky »

wiicky skrev: Därmed inte sagt att det inte finns andra problem som också måste åtgärdas, däribland de du nämner. Om det finns för få AT- och ST-platser måste antalet givetvis öka, och det är ett ansvar för Sveriges landsting eftersom det är de som är ansvarig för sjukvården. Under senare år har också antalet AT-platser ökats, och vissa år har antalet AT-platser varit så många att det har blivit platser över. Där det däremot är problem med långa väntetider för att få en AT-tjänstgöringsplats är i storstäderna, och något som skulle kunna bidra till att lösa problemet är därför att fler läkarstudenter söker sig utanför storstadsregionerna för att göra sin tjänstgöring.
[/i]
Satte mig faktiskt och försökte räkna lite på det här med antal AT-block vs. antal exade läkare med tanke på svaret ovan:
Om man ska gå på hur många som antogs HT-06 (?) och som därför borde bli klara nu i vår och troligtvis därför söker AT nu till våren är de 556 sökande till AT-tjänster. (Den här siffran stämmer inte med tanke på uppehåll, avhopp, personer som inte söker AT direkt och dylikt, men det är den siffran jag har fått tag på.)
Efter att ha scannat av Läkartidningen och även landstingens hemsidor där antal AT-block inte stod med i annonserna har jag funnit att 558 AT-block är utannonserade för våren. (Återigen, finns det här en felmarginal eftersom jag bara gått efter det som funnits i Läkartidningen, men jag visste inte hur jag annars skulle lägga upp det).
Nu har jag dock bara räknat på antagna till utbildning i Sverige, eftersom jag inte har någon som helst aning om hur många det är som examineras från lärosäten utanför Sverige.
Jag har heller inte räknat med dem som examinerats tidigare, men inte fått AT-tjänst och därmed också söker inför våren.

Hur som helst verkar det i alla fall som att det nu till våren knappast kommer bli några AT-tjänster över och med utökningen lär det inte bli bättre.
Skriv svar