Ytterligare utökning av svensk läkarutbildning

Regelverk, utbyggnad, utveckling, et cetera.
Delagardi
Inlägg: 45
Blev medlem: 08 jul 2011, 13:07

Re: Ytterligare utökning av svensk läkarutbildning

Inlägg av Delagardi »

wiicky skrev:Jan Björklund tackar för ditt brev och dina intressanta synpunkter. Han har bett mig, som medarbetare i den politiska staben, att svara på ditt brev.

Det finns mycket stora behov av mer personal inom den svenska sjukvården. Under senare tid har flera myndigheter varnat för att det kommer bli stora brister på bland annat läkare framöver, om inte fler personer utbildas. Därför har regeringen ansett att det är nödvändigt att bygga ut läkarutbildningen. Om det skulle bli brist på läkare och annan vårdpersonal skulle det vara ett oerhört stort problem, och om det finns ett stort behov av att utbilda fler läkare mäste därför fler utbildas.

Därmed inte sagt att det inte finns andra problem som också måste åtgärdas, däribland de du nämner. Om det finns för få AT- och ST-platser måste antalet givetvis öka, och det är ett ansvar för Sveriges landsting eftersom det är de som är ansvarig för sjukvården. Under senare år har också antalet AT-platser ökats, och vissa år har antalet AT-platser varit så många att det har blivit platser över. Där det däremot är problem med långa väntetider för att få en AT-tjänstgöringsplats är i storstäderna, och något som skulle kunna bidra till att lösa problemet är därför att fler läkarstudenter söker sig utanför storstadsregionerna för att göra sin tjänstgöring.

Med vänliga hälsningar

Emma Söderberg Majanen
Departementsledningen
Utbildningsdepartementet
Det var ju fyllt med politiska floskler, kärnan i problematiken är ju fördelningen av de administriva arbetsuppgifterna.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Ytterligare utökning av svensk läkarutbildning

Inlägg av Nils »

I samband med indelningen av "Efter läkarexamen" i underkategorier hittade jag denna tråd som är relevant för denna diskussion:

Blivande AT-läkare ifrågasätter dagens AT
Läkartidningen skrev:Efter att ha deltagit i rekryteringen till AT-tjänsterna frågar man sig om dagens system har spelat ut sin roll.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Ytterligare utökning av svensk läkarutbildning

Inlägg av Nils »

wiicky skrev:[...]

Om man ska gå på hur många som antogs HT-06 (?) och som därför borde bli klara nu i vår och troligtvis därför söker AT nu till våren är de 556 sökande till AT-tjänster.

[...]

Efter att ha scannat av Läkartidningen och även landstingens hemsidor där antal AT-block inte stod med i annonserna har jag funnit att 558 AT-block är utannonserade för våren.
Bra grävt!
Nu har jag dock bara räknat på antagna till utbildning i Sverige, eftersom jag inte har någon som helst aning om hur många det är som examineras från lärosäten utanför Sverige.
Jag har heller inte räknat med dem som examinerats tidigare, men inte fått AT-tjänst och därmed också söker inför våren.

Hur som helst verkar det i alla fall som att det nu till våren knappast kommer bli några AT-tjänster över och med utökningen lär det inte bli bättre.
För en kort tid sedan lade jag till statistik över antalet svenska läkarstudenter i utlandet:
http://läkarstudent.se/utlandet.html#studenter

Det är närmare 3.000 nu, vilket uppdelat per läsår kan motsvara 500. Jag vet tyvärr inte hur de egentligen fördelar sig (det är osannolikt att det skulle vara exakt lika många i varje årskull) men med tanke på att ökningen ser ut att börja plana ut så leder en enkel division med antalet läsår troligen inte galet fel.

Kod: Markera allt

Läsår  Antal Ökning
10/11	2903	  83
09/10	2820	 387
08/09	2433	 354
07/08	2079	 309
06/07	1770	 338
05/06	1432	 310
04/05	1122	 233
03/04	 889	 170
02/03	 719	 118
01/02	 601	  97
00/01	 504	 101
99/00	 403
Jag har kontaktat CSN angående den aktuella summan (men siffran jag får kommer inte att inkludera eventuella läkarstudenter med studiestart till våren).
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Ytterligare utökning av svensk läkarutbildning

Inlägg av Nils »

Kalenderåret 2011 (det vill säga vårterminen från läsåret 2010/2011 och höstterminen från läsåret 2011/2012) uppgick antalet läkarstudenter i utlandet till 3.115.

Det är alltså möjligt att läsåret 2011/2012 landar runt 3.300 och det kan ha varit förhastat att misstänka en utplaning...
Delagardi
Inlägg: 45
Blev medlem: 08 jul 2011, 13:07

Re: Ytterligare utökning av svensk läkarutbildning

Inlägg av Delagardi »

Jävla piss, snart hoppar jag av programmet och läser biomedicin och fortsätter med min forskning på heltid, i Sverige har läkaryrket fanimig gått från att vara "for the best and the brightest" till "jan-erik connysson från molkom vars bilverkstadspappa mutar till honom G på tentorna i Polen, men det ska minskan jan-erik få, för jan-erik ska bli läkare".
sigges3

Inga praktikplatser till tiotal kursare

Inlägg av sigges3 »

Hej, jag läser termin 1 i Linköping och redan nu har effekten av utökningen visat sig- Fick ett mejl av ansvarig för praktikplatser att det inte går att ordna till ett tiotal studenter som alltså inte får träffa patienter.

Man kan fråga sig hur det kommer att se ut i fortsättningen när utbildningen utökas ytterliggare, förmodligen leder det till sämre kvalité.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Ytterligare utökning av svensk läkarutbildning

Inlägg av empezar »

wiicky skrev:Nu har jag fått svar på mitt mail till Jan Björklund. Någon annan som fått det?
Fick du svar av Björklund eller ett inklistrat svar av någon av hans hjälpredor?
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
kevin

Re: Ytterligare utökning av svensk läkarutbildning

Inlägg av kevin »

Delagardi skrev:Jävla piss, snart hoppar jag av programmet och läser biomedicin och fortsätter med min forskning på heltid, i Sverige har läkaryrket fanimig gått från att vara "for the best and the brightest" till "jan-erik connysson från molkom vars bilverkstadspappa mutar till honom G på tentorna i Polen, men det ska minskan jan-erik få, för jan-erik ska bli läkare".
Hoppa av då! Vilka fördommar du har. Suck..
wiicky
Inlägg: 20
Blev medlem: 02 okt 2011, 18:03
Kontakt:

Re: Ytterligare utökning av svensk läkarutbildning

Inlägg av wiicky »

empezar skrev: Fick du svar av Björklund eller ett inklistrat svar av någon av hans hjälpredor?
Någon av hans hjälpredor...
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Ytterligare utökning av svensk läkarutbildning

Inlägg av Nils »

Ordföranden för MSF i Göteborg har fått en artikel publicerad i Göteborgs-Posten där hon dryftar väl bekanta ämnen som utökningen av läkarprogrammet, den sjunkande kvaliteten och ett möjligt kommande läkaröverskott samt ger lokala exempel på hur läkarutbildningen i Göteborg har drabbats.

För utförligare läsning (och konspirationsteoretiska kommentarer):
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.94489 ... stortdyker


För den som söker källor till hennes faktapåståenden, se nedan.

Samlingstråd om utökningen av de svenska läkarprogrammen, sämre utbildningskvalitet med mera:
http://läkarstudent.se/forum/viewtopic.php?t=1296

Möjligt kommande läkaröverskott:
http://läkarstudent.se/forum/viewtopic.php?t=1316

Antal läkarstudenter i utlandet:
http://läkarstudent.se/utlandet.html#studenter

Antal läkarstudenter i Sverige, inklusive enskilda lärosäten:
http://läkarstudent.se/utlandet.html#studenter
Skriv svar