Idrottsmedicin

Examensarbete, forskning, fördjupningskurser, andra utbildningar, et cetera.
Lundis
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 nov 2010, 12:20

Idrottsmedicin

Inlägg av Lundis »

Jag planerar att börja på läkarprogrammet nu på hösten och undrar hur möjligheterna ser ur, under utbildningens gång eller efter examen, att arbeta med, eller forska inom, idrottsmedicin (eller idrott rent generellt). Anledningen till att jag vill gå just läkarprogrammet, och inte sjukgymnastprogrammet exempelvis, är att jag även vill ha bredden och alternativa valmöjligheter.

Finns denna möjlighet, och i så fall vad bör man göra för att maximera sina chanser att lyckas? Kan, och bör, man läsa idrottsmedicin parallellt med de övriga studierna? Kan man få tjänstgöra ideellt inom idrottsföreningar för att samla på sig erfarenheter, och hur "bra" måste man vara för att kunna göra detta?

Hoppas att ni förstår min frågeställning, eller rentav har andra kunskaper om detta område!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Idrottsmedicin

Inlägg av Nils »

Idrottsmedicin finns som eget område. Annars kommer även ortopedi rätt nära (ben och rörelseapparaten).

Jag tror att konkurrensen inte är så farlig inom Sverige vad gäller idrottsmedicin. Du kan dock försöka visa framfötterna tidigt, kontakta idrottsmedicinare om praktik/sommarjobb, kontakta forskare/akademiker inom idrottsmedicin om möjligheter att göra forskning (student-nivå) inom idrottsmedicin och så vidare. Du kan också genom kontakter (t.ex. de ovan nämnda) försöka ordna utbytesstudieprojekt under somrar eller under examensarbetesterminer (eller under block med valfria kurser, ifall fakulteten tycker att det verkar passa någorlunda väl med tidpunkten i utbildningen).

Hur tidigt du kan börja med olika extracurriculära saker beror delvis på hur mycket du kan sedan tidigare; ifall du inte har läst anatomi ännu så kan det vara lättare efter termin 2-3 (beroende på lärosäte), alternativt kan du kanske läsa in vissa saker i förväg.
Lundis
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 nov 2010, 12:20

Re: Idrottsmedicin

Inlägg av Lundis »

Tack för ett utförligt svar. Det låter lovande! Jag får satsa på det när det väl beger sig.
Skriv svar