Antal läkarstudenter förr

Regelverk, utbyggnad, utveckling, et cetera.
Tennsoldat8Eldvakt
Inlägg: 23
Blev medlem: 04 dec 2010, 01:03

Antal läkarstudenter förr

Inlägg av Tennsoldat8Eldvakt »

Hej

Att antalet utbildningsplatser vid landets läkarprogram har ökat rejält de senaste åren är ett faktum men jag har hört berättas att det enbart var under en period på 90-talet som utbildningsplatserna var väldigt få och att denna utökning med andra ord snarare är en återställning. Stämmer det t.ex att det utbildades ungefär lika många läkare per år under 70-talet som nu och var kan man hitta siffror på det här? Kanske är det någon som har koll på detta.
/Simon
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antal läkarstudenter förr

Inlägg av Nils »

Det blev en sänkning under 90-talet men mig veterligen är gränsen för "återställning" passerad med råge vid det här laget.
Att lika många läkare skulle ha utbildats under 70-talet har jag aldrig hört sägas (men jag har inte heller hört någonting annat om siffrorna då).

Var har du hört detta berättas?
Tennsoldat8Eldvakt
Inlägg: 23
Blev medlem: 04 dec 2010, 01:03

Re: Antal läkarstudenter förr

Inlägg av Tennsoldat8Eldvakt »

Tyckte väl det lät lite mysko med tanke på hur relativt få läkare som fanns i landet för några decennier sedan. Vi hade en föreläsare får några veckor sedan som snackade om det här med att klasserna hade blivit så väldigt stora och det motstånd som fanns mot detta på fakulteten. Vi var några stycken som pratade med honom i pausen och då uttryckte han sig som att dagens utbildningsboom inte var den första utan att det var en liknande situation runt 70 talet men han nämnde ju inga faktiska siffror. Kan väll vara så att utbildningsplatserna var mycket fler på 70-talet än på 60-talet? Låter inte så underligt.
/Simon
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antal läkarstudenter förr

Inlägg av Nils »

Sent omsider har jag upptäckt att det för några decennier sedan ägde rum en extrem expansion av antalet platser på läkarprogrammen - och det på mycket kortare tid än med dagens utökningstakt. Jag ska gräva lite mer i frågan och återkommer med utförligare information senare under hösten.
Skriv svar