Svimning vid LP

Klasskamrater, nollning, familjeliv, husdjur, fritid, et cetera.
SKL
Inlägg: 3
Blev medlem: 13 jul 2012, 21:25

Svimning vid LP

Inlägg av SKL »

Hej allihopa!
Jag läser på läkarprogrammet och bevittnade idag mitt första LP. Helt plötsligt faller mitt blodtryck, jag börjar må fruktansvärt illa, kallsvettas och må förjävligt. Får sätta mig ned för att försöka återfå någon slags kontroll men det blir bara värre och det börjar ringa i öronen och jag inser att jag svimmar när som helst.

Min fråga är nu, hur hänger det samman med att man kan få dessa reaktioner då man bevittnar olika saker? Vissa svimmar ju av obduktioner, andra av operationer och jag tydligen av ett LP. Ha ha.. Men i vilket fall, vad är det som händer i min kropp från att jag står där och tittar på när underläkaren gräver runt med nålen i patientens rygg till att jag nästan svimmar? Hit me med era kunskaper nu!!
Jspr

Svimning vid LP

Inlägg av Jspr »

Kraftigt parasympatiskt påslag i ANS som snabbt vidgar blodkärl och sänker pulsen, aka blodtrycksfall och svimning om inte systemet hinner kompensera. Inte så olikt ett ortostatiskt blodtrycksfall.
oscar

Svimning vid LP

Inlägg av oscar »

Jag har ingen aning om svaret på din fråga då jag ännu inte har påbörjat någon läkarutbildning. Men jag blev lite intresserad av att ställa en fråga. Har du varit med på operationer eller obduktioner men inte svimmat, och sen svimmar du vid ett LP?
SKL
Inlägg: 3
Blev medlem: 13 jul 2012, 21:25

Svimning vid LP

Inlägg av SKL »

Tack Jspr för ditt svar, men förstår liksom inte riktigt VARFÖR jag får ett parasympatiskt påslag genom att stå och bevittna detta? Det var ju inte direkt så att jag trodde jag skulle dö och därför behövde fly och på så vis få ett sympatikuspåslag...? Intressant detta ;)

Oscar: Stämmer. Har varit med på akuta traumalarm och operationer, samt obduktioner, men aldrig känt något i närheten av vad jag kände vi denna lumbalpunktion, vilket är lite intressant, men kan ju förmodligen varit för att jag blev så uppslukad av det att jag glömde röra på fötterna, vem vet ;)
Jspr

Svimning vid LP

Inlägg av Jspr »

Parasympatiskt, dvs aktivitetssänkning (sänkt puls, dilatation av blodkärl). Motsats till sympatikuspåslag.

Varför? en fråga på nobelprisnivå. Vi har ju till att börja med ingen aning om vad medvetandet egentligen är och hur det integrerar signaler från sinnesorgan med våra minnen och andra nivåer i strukturen är minst sagt komplicerat. Att hoppas på ett svar på en sådan här sida gissar jag blir otillfredsställande.
kiara

Svimning vid LP

Inlägg av kiara »

SKL skrev:förstår liksom inte riktigt VARFÖR jag får ett parasympatiskt påslag genom att stå och bevittna detta? Det var ju inte direkt så att jag trodde jag skulle dö och därför behövde fly och på så vis få ett sympatikuspåslag...?
Vet att tråden är ett par månader gammal, men ville bara säga att jag själv har varit nära att svimma när jag tittade på en LP. Dagen efter utförde jag själv en LP utan problem! Alltid värre att se på än att göra själv, tycker jag. Kanske hade du denna dag druckit lite dåligt, ätit mindre frukost eller varit nedsatt av annan orsak? Om du vill minska risken i framtiden ser du till att äta/dricka ordentligt innan, ta på dej kompressionstrumpor och gör tåhäv regelbundet! :-)
Skriv svar