Kårobligatoriet avskaffas

Klasskamrater, nollning, familjeliv, husdjur, fritid, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Kårobligatoriet avskaffas

Inlägg av Nils »

[edit: död länk]
Användarvisningsbild
judithstar
Inlägg: 79
Blev medlem: 09 okt 2008, 22:45

Re: Kårobligatoriet avskaffas!

Inlägg av judithstar »

jag vet inte vad jag ska tycka riktigt...
en positiv sak är väl att man slipper betala för att få ta examen eller skriva tentor....
Doktoranden
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 nov 2008, 12:54
Kontakt:

Re: Kårobligatoriet avskaffas!

Inlägg av Doktoranden »

Jag kommer nog ändå att vilja vara medlem av kåren. Tror jag.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Kårobligatoriet har upphört

Inlägg av Nils »

Från och med den första juli är det inte längre obligatoriskt för studenter att gå med i en studentkår. Höstens nyantagna läkarstudenter blir således de första som inte har upplevt någon tvångsanslutning till en studentkår sedan kårobligatoriet infördes för drygt 100 år sedan, år 1908.

Exakt vilken effekt detta kommer att få på kårdeltagandet är i dagsläget oklart. På kort sikt lär många studenter lämna studentkårerna (även om en del undantag kan förekomma). Det spekuleras dock i att studentkårerna kommer att bli bättre på att kommunicera, lyssna och bli socialt bredare eftersom de inte längre kan ta medlemmarna för givna. I sådana fall skulle studentkårer kunna fortsätta ha höga medlemstal - och kanske rentav ha fler och mer engagerade medlemmar än tidigare.

I samband med obligatoriets avskaffande beslöts det även att studentkårerna skall få statliga bidrag, något som bland annat ifrågasattes från liberalt håll. Det är möjligt att "kårstödet" i slutändan bara blir en tillfällig företeelse; ifall kårerna lyckas locka till sig medlemmar så kan det höjas röster för att kårstödet "bevisligen inte behövs" och ifall kårerna misslyckas med att locka till sig medlemmar så kan det höjas röster för att kårstödet "bevisligen inte gör någon nytta".

Ett partiellt undantag från avskaffandet är Lunds Universitet där studentkårerna, nationerna och Akademiska Föreningen bestämde sig för att ersätta obligatoriet med ett monopol, "Studentlund". Den som inte väljer att gå med i alla tre delarna får inte vara med i någon och det blir då tämligen svårt att få tag på studentbostad i Lund. Den enda relativt stora studentorganisation som återstår utanför "kartellen" är, således, Smålands nation.
studentlund.se skrev:Ett studentliv, ett medlemskap!
(Studentlunds motto, enligt deras egna hemsida i skrivande stund)
Finurliig
Inlägg: 21
Blev medlem: 11 apr 2010, 07:51

Re: Kårobligatoriet har upphört

Inlägg av Finurliig »

Skönt!

Nu slipper man betala 250 spänn för att få hoppa säck, balanserande ett ägg på en sked i munnen. Samt välja om man ska rösta på "ölpartiet" eller "blöjpojkarna" i kårvalet. :ful-ler:
I'm the epitome of existential confusion.
Skriv svar