Blivande klasskamrater vt20?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2020 års vårtermin.
Gast

Blivande klasskamrater vt20?

Inlägg av Gast »

3,3% ökning av förstahandsökare o ca 0,05-0,1 betygsinflation så upp ca 0,1 i BI samma antagning i hp. Jämfört med VT19. BII kommer nog att gå ner till ca 21,3-21,4 i U1 för GBG.
Medicinare

Blivande klasskamrater vt20?

Inlägg av Medicinare »

Medan ni sitter och diskuterar dessa, är jag mer rädd för de kliniska terminer då man behöver att pendla till/ övernatta i småorter.
Ahmedali1010

Blivande klasskamrater vt20?

Inlägg av Ahmedali1010 »

Hahaha kan ju vara en prioritet att komma in i utbildningen innan man börjar fundera på sådant? I alla fall i min situation. Jag söker med 1.7 i HP och 21.20 i BI utan komplettering och känner att jag ligger på gränsen.

Slog en signal till SYV på läkarlinjen i Göteborg angående hur stort överintag de planerar att göra. De har ju runt 140 platser och föregående vår accepterade de runt 170 st. Detta tycker dem är en rätt så bra siffra då det oftast faller bort 30 personer och de vill helst inte ringa in reserver då det ofta blir i sista minuten och svårt för reserven att hitta bostad mm.

Om de bibehåller 170 st antagna så känns det väl som att intagsgränserna inte bör ändras för mycket jämfört med VT19? Kanske jag oroar mig för mycket, vad tror ni? :)
Användarvisningsbild
Matts
Inlägg: 31
Blev medlem: 12 aug 2019, 21:33

Blivande klasskamrater vt20?

Inlägg av Matts »

Ahmedali1010 skrev:Hahaha kan ju vara en prioritet att komma in i utbildningen innan man börjar fundera på sådant? I alla fall i min situation. Jag söker med 1.7 i HP och 21.20 i BI utan komplettering och känner att jag ligger på gränsen.

Slog en signal till SYV på läkarlinjen i Göteborg angående hur stort överintag de planerar att göra. De har ju runt 140 platser och föregående vår accepterade de runt 170 st. Detta tycker dem är en rätt så bra siffra då det oftast faller bort 30 personer och de vill helst inte ringa in reserver då det ofta blir i sista minuten och svårt för reserven att hitta bostad mm.

Om de bibehåller 170 st antagna så känns det väl som att intagsgränserna inte bör ändras för mycket jämfört med VT19? Kanske jag oroar mig för mycket, vad tror ni? :)
Jag tror du sitter säkert med 1.7, kan möjligen bli så att du kommer in i U2 om lottningen inte är till din fördel.

För om man kollar mellan VT14 och VT15 så ökade antalet sökande med 380 st och förstahandsansökningarna ökade med 109 st.
U1 och U2 ökade dock bara 0.05. Antalet antagna i HP-kvoten var också samma mellan dessa år.

Mellan VT19 och VT20 så har antalet sökande ökat med bara 67 st och antalet förstahandsansökande har ökat med 80 st.
Så då kanske U1 kommer landa på 1.7 och U2 på 1.65, eller så kanske det inte blir någon förändring alls jämfört med VT19.
Låst