Studenter kommer försent

Klasskamrater, nollning, familjeliv, husdjur, fritid, et cetera.
Vadskamangora

Studenter kommer försent

Inlägg av Vadskamangora »

Hej! Jag pluggar läkarprogrammet på en av de orter där det förekommer mycket gruppdiskussioner. Undervisningen är upplagd så att man oftast ska träffas med sin grupp en gång utan lärare och diskutera igenom uppgiften, sedan träffas man med lektor på en bestämd tid och diskuterar. De gånger man ska träffas utan lärare är oftast inte schemalagda utan meningen är att man med sin grupp ska hitta en tid. Problemet är att även om det är smidigt att komma överens om en tid, så blir det ändå som en slags drop-in. I en grupp på 10 personer kommer hälften 15-60 min för sent. Jag tycker det är ett ganska stort störningsmoment att bli avbruten mitt i arbetet, behöva flytta på sina grejer, vissa börjar småsnacka medan den som kommer för sent ska ta av sig jackan osv...

Jag tycker att det är en spännande utbildning, men dessa gruppdiskussioner där folk konstant kommer för sent håller på riktigt att döda mig inombords.

Det är nya grupper varje termin (även för vissa enskilda moment kan de omgruppera), så jag har hittills inte vågat säga till, men snart är gränsen nådd känner jag. Hur ska man säga till i nuvarande gruppen på ett sjyst sätt att det är viktigt att hålla tiden? Finns det något annat man kan göra annars?
anonym

Studenter kommer försent

Inlägg av anonym »

Två olika förslag är att maila den som håller i grupperna så kan den personen påpeka för alla som är i din grupp att det är viktigt att ni passar tider som ni kommer överens om. Alternativt så kommer du också 15-60 min för sent som de andra.
Jspr

Studenter kommer försent

Inlägg av Jspr »

Acceptans. Du kan inget göra för att förändra andras beteenden men en hel del för att reglera dina känslor inför situationerna. Yrket innebär för de flesta specialiteter med nödvändighet en hög grad av flexibilitet och tolerans för att saker inte utvecklar sig som man tänker sig och att deala med det. Se det som träningstillfällen att hantera dina känslor.

Tips kan vara att tänka ut något konstruktivt att pyssla med under dessa oönskade pauser för att minska känslan av förlorad tid.
Forcze

Studenter kommer försent

Inlägg av Forcze »

Mitt svar skiljer sig lite från övrigas i denna diskussion. Om personen som kommer försent har satt detta i system att alltid komma efter 15-60 minuter efter utsatt tid så lås dörren. Det finns inget mer nonchalant mot andra man arbetar med än att hela tiden komma efter utsatt tid utan god anledning. Sedan är alla mänskliga och kan försova sig, behöva lämna barnen på dagis osv och det måste man ha förståelse för.

Grupparbeten där jag varit med har vi redan första mötet gjort upp vad som gäller med tider osv. Om man alltid kommer sent så blir man utkastad från gruppen och får lösa problemet med att hitta ny grupp osv via kursledningen. Förstår inte hur folk själva kan tycka att det är okej att vara en dålig fungerande individ i gruppen och stjälpa arbetet så att det tar längre tid för alla andra, än vad det hade behövt göra.

//Numera AT-läkare och slipper grupparbeten
ErW

Studenter kommer försent

Inlägg av ErW »

Finns det ingen som kan resonera rimligt och vuxet här? "Lås dörren och släng ut den från gruppen" varvat med "du kan inget göra så gör ingenting" låter som två extrempoler som är helt onödiga. Vad tror du om det gamla hederliga att konstruktivt ta upp saken på ett sakligt sätt - "Jag undrar om det går bra att jag tar några minuter av grupptiden till att ta upp en sak - jag upplever att det är ganska vanligt förekommande att flera personer inte håller tiden inför våra samlingar. Jag tycker att det är besvärligt och undrar om vi kan komma överens om gemensamma förhållningssätt om tider? Det hade varit himla skönt för mig. Vad har ni för tankar och förslag?"

Ska ni träffas ofta/under en längre tid är det ofta värt att göra ett #gruppkontrakt". Det kan låta overkill men lägger man några minuter på det så har man mycket vunnet. Det är vanligt förekommande inom i princip alla basgrupper/studentgrupper på universitetet, och tar upp saker som alla grupper ändå behöver förhålla sig till efterhand, bara att det görs på ett mer konstruktivt sätt. Det behöver inte vara en stor grej, det kan ta 10-15 minuter en gång och avhandla saker som förhållningssätt till tidpassning, oanmäld frånvaro, hur ej genomförda uppgifter ska tas igen osv. Googla på befintliga kontrakt eller be kursledning/handledare om uppslag.
Skriv svar