Hoppa av programmet?

Klasskamrater, nollning, familjeliv, husdjur, fritid, et cetera.
tvivlare

Hoppa av programmet?

Inlägg av tvivlare »

La upp samma fråga under en annan flik men prövar här också:

Jag pluggar till läkare i Stockholm och är inne på mitt tredje år av utbildningen. Sedan förra terminen har vi börjat med mer och mer klinisk undervisning på sjukhus och det pratas ofta om att det är ”nu man verkligen får se vad läkaryrket innebär”. Mitt problem är att jag inte alls tycker att det är givande eller ens intressant. Det känns som att man inte gör mycket mer än att skriva journalanteckningar och det verkar inte ens som att handledarna har ett roligt eller spännande jobb. jag känner mig extremt ostimulerad och funderar därför på att hoppa av programmet.

Jag trivs annars bra i klassen och tycker att den studiesociala miljön är bra jämfört med utbildningar jag gått tidigare. Jag tycker även att de första prekliniska terminerna varit intressanta och är en person som gillar problemlösning, språk, kemi, biologi och nya utmaningar. Den stora frågan är dock om det är tillräckligt för att tvinga sig igenom ytterligare 3 år av frustration och tristess på läkarprogrammet. Det kan tilläggas att jag just nu läser intermedicin och inte ännu prövat på kirurgi eller forskning.

Kan någon som kommit längre i utbildningen/jobbar som läkare ge mig tips? Är det bara jag som känner så här ang. klinisk placering/intermedicin? Blir det bättre? Är det faktiskt roligt att jobba som läkare? Känner man att man gör skillnad för människor och att man stimuleras intellektuellt av sitt arbete?
Johannes

Hoppa av programmet?

Inlägg av Johannes »

Svårt att svara på. Alla älskar väl inte läkaryrket, sen så undrar jag hur många som älskar sitt jobb med en brinnande passion varje dag.

Jag tror att läkaryrket är ett stimulerande yrke om man jämför med de flesta andra jobb, men du kanske är ovanligt svårstimulerad. Jag tycker du ska hoppa av om du har någon idé som passar dig bättre, annars skulle jag fortsätta. Om du nu älskar preklin så kan du ju bli forskare istället.
tveksam

Hoppa av programmet?

Inlägg av tveksam »

Jag läser också i Stockholm och känner igen mig i mycket av det du skriver. När alla mina kursare verkade stormtrivas med att äntligen komma ut på klinikerna blev jag mest uttråkad av mina placeringar. Blev det bättre sen? Ja och nej. Kirurgiterminen upplevde jag ändå som bättre än internmedicin. Det finns relativt många specialiteter att välja mellan i slutändan, en del mindre kliniskt lagda med mer utrymme för forskning om det skulle stimulera en mest.

Att behöva ägna sig åt administration och brottas med saker som inte direkt har med det man studerade att göra är nog inte unikt för läkaryrket. Åtminstone efter att ha hört bland vänner som arbetar i andra branscher.
KI student

Hoppa av programmet?

Inlägg av KI student »

Jag går också i Stockholm och är under första perioden av kliniska delen.
Jag tycker i princip samma som dig. Lite känslan av: "so this is it?" :neutral:

Finns ju tillfällen när det är roligt men oftast känns avdelningsarbetet riktigt trist.
Vet inte direkt vad jag hoppas på i nuläget. Jag vet främst att jag inte har något annat större intresse än just medicin och hoppas väl att det finns något roligare där ute.
Att se de som jobbar och slavar för AT i stockholmsområdet (2 års vikariat för AT?!) för att sedan sitta och hoppas på ST i internmedicin med trist avdelningsarbete... Det gör mig definitivt inte peppad!
KI student

Hoppa av programmet?

Inlägg av KI student »

Om du känner för att hoppa av ta kanske ett uppehåll och testa ett annat program under tiden.
Skriv svar