Studieavbrott T1, möjligt att komma tillbaka?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Gast

Studieavbrott T1, möjligt att komma tillbaka?

Inlägg av Gast »

Jag har en fundering och vore jätteglad om någon satt på kunskap som kan hjälpa mig!

Jag står just nu reservplacerad till läkarprogrammet inför vt18. Jag bedömer chansen att bli inringd som hyfsat god. Problemet är att jag har inte möjligheten att påbörja heltidsstudier just nu. Jag kan åka dit och registrera mig och sedan vara där under de första veckorna, men inte mer än så.
Problem nummer två är att detta är sista gången jag kan använda mitt resultatet på högskoleprovet. Jag skrev det för snart 5 år sedan och har av olika anledningar inte kunnat söka med förrns nu. Det tog mig cirka 3 år att få till detta HP och skulle så himla gärna vilja slippa genomgå den processen igen.

Så, min fråga är, om jag tackar ja till en plats, gör ett studieavbrott efter tre veckor (vilket verkar va minsta gränsen för detta) och sedan ansöker om att få börja igen om ett år, finns det då någon möjlighet att få börja termin 1? Det heter ju att en får börja i mån av plats, men det kan väl rimligtvis inte finns några platser över i början av T1?!
Mitt andra alternativ är att behålla min plats och sedan åka dit och skriva underkänt på tentan. För då har jag ju rätt att skriva omtenta ett visst antal gånger. Men frågan är ju då om jag får läsa själva kursen, alltså gå på föreläsningar och dylikt, etc. För i sådana fall tänker jag att detta vore det bästa alternativet..

Känns ganska nedrigt av mig att ta upp en plats från någon som vill ha den och sedan inte närvara på kursen. Kommer ju vara ett stort irritationsmoment för institutionen också. Men vill verkligen verkligen få läsa denna utbildning, är i ett desperat läge och vill så otroligt gärna kunna behålla min plats.

Väldigt tacksam för din hjälp om du har varit i liknande sits eller har några tankar runt detta.

Mvh
En desperat förhoppningsvis blivande läkarstudent.
Jspr

Studieavbrott T1, möjligt att komma tillbaka?

Inlägg av Jspr »

Väl antagen kan du ansöka om uppskjuten studiestart typ en termin om rimliga skäl föreligger. Vissa anledningar kommer vara godkända direkt medan andra behöver prövas och då är det hur väl du motiverar det som styr.

Säkert lite olika mellan studieorter men ungefär så. Det smartaste är nog att tacka ja så du kommer in på insidan av systemet och därefter fråga den administrativa personalen om möjligheter till uppskjuten start. Annars kan du ju göra som du skrev ovan att registrera dig, vara med i början och sen så mkt du kan och då sannolikt inte ta alla poäng under terminen. Inga prob att återregistrera sig nästa termin där du misslyckats skulle jag tro.
Gast

Studieavbrott T1, möjligt att komma tillbaka?

Inlägg av Gast »

Okej, tack för ditt svar Jspr. Då ska jag undersöka möjligheten med uppskjuten studiestart också. Men tror jag kommer göra så som skriver, tacka ja och sedan kontakta admin och ta det därifrån. Bara jag som har svårt att inte ha en förutbestämd plan för allt :oskyldig: kontrollbehovet gör sig påmint..

Aja, hur det än blir i slutändan är ska det bli fantastiskt kul att få möjligheten att börja på programmet, även om det bara kommer vara får några veckor nu =)
Gast

Studieavbrott T1, möjligt att komma tillbaka?

Inlägg av Gast »

Vilken kvot är du antagen i?
Skriv svar