Alkohol på läkarprogrammet

Klasskamrater, nollning, familjeliv, husdjur, fritid, et cetera.
Gast

Alkohol på läkarprogrammet

Inlägg av Gast »

Hej, blivande läkarstudent här.
Det är så att jag på grund av medicinska skäl inte förtär alkohol och jag har ingen lust att hela tiden förklara för mina blivande kursare varför jag inte kan förtära alkohol. Jag vill inte vara den tråkiga typen utan vill vara med på fester och liknande. Är det någon i samma sits? Och hur ser du som dricker på det?

Är man "körd"/ensam om man inte dricker?
Halu

Alkohol på läkarprogrammet

Inlägg av Halu »

Vi hade ett par som inte drack, det gick väl fint. Tror iofs de började efter några år.
Det sagt så kommer du undan att förklara din nykterism lika lite på läkarfester som du gör på andra fester.
Eli

Alkohol på läkarprogrammet

Inlägg av Eli »

Det är säkert olika på olika lärosäten, men jag har aldrig varit med om att folk ifrågasätter varför jag inte dricker. Jag läser i Göteborg. Någon kanske frågar ibland men det har inte varit något problem att bemöta med "jag är inte sugen på att dricka idag". Nu dricker jag i och för sig alkohol ibland, men inga stora mängder. Ibland dricker jag inte alls. Jag tycker att man kan ha roligt ändå och är lika välkommen på fester i alla fall. Det beror kanske mycket på umgängeskrets, men jag har inte upplevt någon form av hets från de jag bara känner lite halvt heller. Sedan så dricks det ju på fester och sittningar, men kan man leva med att andra dricker och sånger om alkohol så kan man ha kul själv också. Sedan finns det mycket att göra utöver att festa, i alla fall på min ort. Man blir inte ensam för det, oroa dig inte!
Gast

Alkohol på läkarprogrammet

Inlägg av Gast »

Okej, vilka dagar brukar det vara fester och liknande? Är det under helger eller även under vardagar?
Gast

Alkohol på läkarprogrammet

Inlägg av Gast »

Btw, vad finns det för aktiviteter som är populära om man inte vill festa?
Eli

Alkohol på läkarprogrammet

Inlägg av Eli »

Mest på helger, ja.

Det är olika beroende på var man pluggar. IFMSA finns över hela landet och de har olika saker man kan engagera sig i, t ex nallesjukhuset. Sedan har studentkåren olika utskott som håller i aktiviteter, allt från spelkvällar eller myskvällar till spex eller brunch. Det finns massor med saker att hitta på som inte har med alkohol att göra. Det finns också stora möjligheter att gå med och själv hålla i aktiviteter om man vill det.
Skriv svar