Tänker byta studieort efter T1, bör jag skriva T1-tentan?

Klasskamrater, nollning, familjeliv, husdjur, fritid, et cetera.
Gäst

Tänker byta studieort efter T1, bör jag skriva T1-tentan?

Inlägg av Gäst »

Hej!

Ni som har bytt studieort och fått gå om t1 på nya stället, skrev ni t1-tentan på det gamla stället? Varför/varför inte? Jag räknar med antagning på mitt förstahandsval till vt16 baserat på tidigare vårterminers statistik och kommer få gå om t1. Jag har redan 15 högskolepoäng registrerade så csn skulle inte bli ett massivt problem. Det blir så tight mellan tentaskrivandet på gamla stället och start på nya. Orterna ligger dessutom en bit ifrån varandra så det är svårt med boendesituationen.

Tack på förhand!
Gäst

Byte av studieort t1, skriva tenta?

Inlägg av Gäst »

Skriv tenta för gudskull. Du kommer lära massvis genom att gå igenom en tenta-period. Jag gjorde det och det är det bästa jag har gjort. Om du inte redan har något inplanerat eller hatar staden eller helt saknar vänner att plugga med, fortsätt på terminen. Dels kommer du få erfarenheten hur det är att gå igenom en sådan period under terminen, dels lär man känna de man pluggar otroligt bra då man tillbringar med varandra 80timmar på 2 veckor. (Dessutom så är jag inte säker om CSN kommer släppa dig om du endast har 15HP gjorda, men du vet nog mer än jag).

Att planera en flyttning är enklare än vad man tror. Packa ihop så mycket du kan innan tenta-perioden om du endast har 3 dagar mellan terminerna, men om du har mer som jag hade (1.5vecka) så kan du lämna all packning tills efter tentan. Efter tentan tar du en öl med dina vänner och sedan är det bara att packa ihop allt till släpkärran och dra till den nya staden. Om du ska åka från Umeå till Lund, ska du nog försöka flytta saker till barndomshemmet så mycket som möjligt och sälja alla möbler och ta flyget, men om det är Gbg/Linköping/Örebro/Stockholm/Uppsala till Stockholm/Linköping/Örebro/Gbg/Uppsala eller något kortare sträcka så kör du släpkärra lite olagligt (80-90km/h) och kommer fram på en dag.
Skriv svar