Orolig att jag inte klarar utbildningen

Klasskamrater, nollning, familjeliv, husdjur, fritid, et cetera.
Orolig1

Orolig att jag inte klarar utbildningen

Inlägg av Orolig1 »

Hej!

Jag är en kille som nu tänkt söka läkarprogrammet...jag har inte en jättebra studievana utan har glidit förbi gymnasiet med minimalt plugg och 17.5 (exklusiv merit) betygssnitt. Har endast haft lite svårt för kemi...problem med att se logiken i strukturformlerna, mol osv.

Jag skrev 1.75 på Hp och det har alltid varit en dröm att bli läkare...men är livrädd att jag inte klarar utbildningen. Särskilt med tanke på att jag ska flyttta för att kunna plugga och låna pengar måste jag också göra...

Kan tänka mig att plugga och iaf försöka förstå allt 3 timmar om dagen eller så men är så orolig för att allt går åt fanders....vad har ni erfarna att säga om detta?

/Orolig1
Per

Orolig att jag inte klarar utbildningen

Inlägg av Per »

3 timmar utöver de 8 timmar som en skoldag ska utgöra?
Då lär du lyckas rätt bra.
Gäst

Orolig att jag inte klarar utbildningen

Inlägg av Gäst »

Vet inte om jag förstår din fråga som om 3h om dagen räcker för att klara sig igenom hela utbildningen?
Antagligen inte, alla har ju olika studieförmåga och behöver olika mycket tid med att redan nu sätta en max gräns på 3h om dagen för att uppnå din dröm låter lustigt...
Övertygad om att du tar dig igenom utbildningen om du vill... Men som i ALLA utbildningar är det ju stundvis tungt och kräver att man anstränger sig och faktiskt pluggar.
Om du ska försöka sova dig igenom studierna som du gjort i gymnasiet bör du nog fundera om detta... eller några högskolestudier är för dig.
Samma situation

Orolig att jag inte klarar utbildningen

Inlägg av Samma situation »

Nu går jag visserligen bara T1 så kan bara prata för de snart tre månader som jag läst. Jag kom in med 1.8 på HP och hade inte bra betyg från gymnasiet då jag tog det rätt lugnt och inte pluggade mycket. För mig var det en stor omställning att börja ta ansvar och lägga tid på självstudier. Men det kom rätt naturligt ändå då jag insåg att jag inte skulle klara tentorna om jag började läsa på dagen innan som jag gjorde på gymnasiet. Jag tror att motivation är viktigare än tidigare bakgrund. Sedan om du är motiverad är det bara du själv som vet! :tunga:

Att klara sig på 3 timmar varje dag kan bli svårt om du tänkt gå på föreläsningar. Vi har ofta en eller två föreläsningar varje dag så bara där blir det 3 - 6 timmar i skolan. Och det är exkluderat den tiden man får lägga på självstudier varje vecka. Men det är alltid värt att försöka, jag är betydligt mer motiverad nu när det intressant att lära sig än på gymnasiet! :glad:
Gast

Orolig att jag inte klarar utbildningen

Inlägg av Gast »

Om inte tre timmar (i snitt) per dag utanför föreläsningarna räcker, hur mycket tid uppskattar ni att man måste lägga på självstudier i så fall?
Gäst

Orolig att jag inte klarar utbildningen

Inlägg av Gäst »

En normalbegåvad klarar sig bra med 3h plugg/veckodag. (i snitt). Vissa moment kommer du uppleva som svårare och då får du kanske investera någon extra timma - å andra sida kommer du ha en fallenhet för andra delar av utbildningen och då behöver du inte plugga lika mycket.
Anonym

Orolig att jag inte klarar utbildningen

Inlägg av Anonym »

3 h/dag utöver föreläsning/klinik låter jävligt mycket. Tänker du lägga så mycket tid kommer du onekligen klara dig igenom det teoretiska med en enorm råge. Jag tog mig också in via hp, lägger de flesta dagar ingen extra tid på plugg utöver föreläsningar/klinik. Snittar kanske 4-6 h/vecka. Oftast betydligt mer i tentatider dock... Du ska nog se att det går bra!
smart

Orolig att jag inte klarar utbildningen

Inlägg av smart »

Chillade genom gymnasiet. Hade 14.5 med meritpoäng men satte 1,9 på högskoleprovet. Nu läser jag termin 8
Orolig1

Orolig att jag inte klarar utbildningen

Inlägg av Orolig1 »

Tack så mycket för vissa utförliga svar och andra mindre konstruktiva sådana...uppskattar det verkligen. Just nu känner jag mig mer säker på läkarprogrammet. Kollade dessutom igenom några T1 och T2 tentor och de ser inte "jättekrävande" ut, med vissa frågor som nästan sträcker sig till gymnasial nivå. Visst är det ny terminologi för mig men det ser som sagt inte för svårt ut, så vi ses på läkarprogrammet i höst!:)
Orolig1

Orolig att jag inte klarar utbildningen

Inlägg av Orolig1 »

Uppdatering av TS!
Nu blir det äntligen läkarprogrammet.
Kommer uppdatera tråden för att berätta hur det gick!
Skriv svar