Par på läkarprogrammet

Klasskamrater, nollning, familjeliv, husdjur, fritid, et cetera.
Guest

Par på läkarprogrammet

Inlägg av Guest »

Hej, har en lite udda fråga, men bestämmer för att ändå ställa den då jag är nyfiken.
Är det vanligt att man blir tillsammans med någon i sin klass? Förekommer detta ofta? Eller är det relativt ovanligt?

Haha förstår att denna frågan är rätt konstigt men hade varit lite kul att veta
Gast

Re: Par på läkarprogrammet

Inlägg av Gast »

Ja, läkarstudenter tenderar att nästan uteslutande umgås med andra läkarstudenter och "incest" inom läkarprogrammens olika terminer är tämligen utbrett.

Teorier och förklaringsmodeller kring detta fenomen får andra presentera.
Guest

Re: Par på läkarprogrammet

Inlägg av Guest »

Okej, då är det som man har hört då.

brukar man mest hitta kompisar bland de som går samma termin, eller folk umgås mellan terminerna också?
Har hör att medelåldern på läkarprogrammen är något högre än andra utbildningar. Om man som 18 åring börjar på programmet, finns det risk för att man hamnar "utanför" om majoriteten av klassen är runt 20?

Skiljer sig detta bland de olika universiteten?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Par på läkarprogrammet

Inlägg av Nils »

Åldersstatistik för läkarprogrammen:
http://läkarstudent.se/lakarprogram.html#aldersfordelning
Gast

Re: Par på läkarprogrammet

Inlägg av Gast »

Guest skrev: Om man som 18 åring börjar på programmet, finns det risk för att man hamnar "utanför" om majoriteten av klassen är runt 20?
Nej, det behöver du absolut inte oroa dig för.

Nils skrev:Åldersstatistik för läkarprogrammen:
http://läkarstudent.se/lakarprogram.html#aldersfordelning
Intressant. Jag var övertygad om att andelen nybörjare under 25 år ökat ganska kraftigt de senaste ~10 åren. Självfallet kan snittåldern ha minskat men förändringen skett inom kategorin -24. Fast jag är ändå förvånad över statistiken.
EyeGuy
Inlägg: 36
Blev medlem: 10 dec 2013, 13:19

Re: Par på läkarprogrammet

Inlägg av EyeGuy »

Jag tror inte det är någon risk att du hamnar utanför p.g.a ålder. Detta har jag en hel del erfarenhet från vid andra studier.

Senaste kursen jag studerade var det ganska stora åldersskillnader (från 19 och uppemot 50) och alla verkade passa in väldigt bra under de gruppuppgifterna vi hade. Jag tror det handlar mer om personligheter än om ålder.

Att man blir tillsammans med någon förvånar mig heller inte då man jobbar under mer stress än många andra studier och närmare "döden". Lite samma sak kan man hitta hos t ex soldater som kommer varandra väldigt nära under de hårda och pressade förhållanden de jobbar i jämfört med vanliga arbeten. Även om det kanske inte handlar om förhållande i det fallet så vågar jag säga att det är lite samma förutsättningar.
Skriv svar