Ska man verkligen applådera efter varje föreläsning?

Klasskamrater, nollning, familjeliv, husdjur, fritid, et cetera.
butchok-
Inlägg: 9
Blev medlem: 06 jul 2008, 19:20

Ska man verkligen applådera efter varje föreläsning?

Inlägg av butchok- »

Jag tycker att det känns lite konstigt. Å andra sidan är det väl bra att visa uppskattning för föreläsarna.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Ska man verkligen applådera efter varje föreläsning?

Inlägg av empezar »

Låter riktigt skumt. Men det kanske är någon läkarsed.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
butchok-
Inlägg: 9
Blev medlem: 06 jul 2008, 19:20

Re: Ska man verkligen applådera efter varje föreläsning?

Inlägg av butchok- »

Tack! Det känns bra att jag inte är den enda som tycker det är märkligt. Det finns ju tillfällen då jag tycker att det är lämpligt att applådera men inte hela tiden. Jag funderar på om det är föreläsningssalarna som ger folk en känsla av att man måste göra det men numera blir det även handklappningar i små klassrum. Jag undrar om vi kommer att avsluta ronderna med applåder i framtiden. :P
chocolatecake
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 apr 2008, 20:06

Re: Ska man verkligen applådera efter varje föreläsning?

Inlägg av chocolatecake »

Det är inte helt ovanligt även på universitetet att man applåderar efter storföreläsningar och speciellt bra mindre föreläsningar. Dock har jag aldrig varit med om att man applåderar vid mindre grupper såvida det inte varit något fenomenalt bra, speciellt och annorlunda.

Men jag tycker det är trevligt att visa uppskattning vid stora föreläsningar som kan vara rätt stressande för föreläsaren, prova själv att stå framför över 100 personer och vara skärpt :-)
Speciellt vid bra föreläsningar känner jag att man kan man klappa litet extra.
allegro
Inlägg: 36
Blev medlem: 06 maj 2008, 22:32

Re: Ska man verkligen applådera efter varje föreläsning?

Inlägg av allegro »

Jag vet inte hur det är med tradition. Men ja, om föreläsaren är bra och auditoriet är stort: klappa för all del! Har faktiskt varit med om en matteföreläsare på universitetet som fick en (nästan) stående ovation efter en tvåtimmars mangling i analys. :)
Dr wannabee
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 okt 2008, 17:42
Kontakt:

Re: Ska man verkligen applådera efter varje föreläsning?

Inlägg av Dr wannabee »

Det är nog olika vilken tradition som blir i kursen. Kursen över oss applåderar alla föreläsningar.
Vi applåderar på den sista föreläsningen som föreläsaren har i kursen. Ett slags tack för mödan.
Sentic
Inlägg: 1
Blev medlem: 06 jul 2008, 02:44

Re: Ska man verkligen applådera efter varje föreläsning?

Inlägg av Sentic »

Jag tycker att det är trevligt att applådera nya föreläsare, samt att alltid applådera gästföreläsare vid större föreläsningar (100+ personer). Detta görs i vår kurs, och gjordes även vid min förra utbildning, så jag har i alla fall upplevt att det är vanligt i vårdutbildningar.
Applåderna efter stora föreläsningar tycker jag är ok även om föreläsaren varit halvdan, mest som en artighetsgrej.
Skriv svar