Ålder?

Klasskamrater, nollning, familjeliv, husdjur, fritid, et cetera.
Wargie
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 jul 2010, 16:21

Re: För gammal?

Inlägg av Wargie »

Som en 31 åring som ägnat alldeles för mycket tid åt IT genom åren, och själv jobbar på att ta sig in på en läkarutbildning någonstans i detta avlånga land, så kan jag bara ställa mig upp och ge dig en stående ovation McOld för en god retorik och mycket genomtänkt svar. Jag som du, tror nog att med vår erfarenhet och (höga!) ålder så kan vi nog bli både pigga och bra läkare och jag önskar dig lycka till med att ta dig in på utbildningen. Gammal är ändå äldst. Och Nils gör en veritabel praktinsats genom att oförtrutet uppmuntra oss som försöker komma in på läkararlinjen! Och uppmuntran är precis vad vi behöver, parad med stor envishet och och stor mängd jäklaranamma. Tack Nils, för att du orkar och vill ställa upp för oss!! :tummarupp:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: För gammal?

Inlägg av Nils »

goeranloeken skrev:Vet inte om det där var något försök till svar på det jag skrev men i vilket fall verkar det som att du (Nils) ej kommit i kontakt alltför mycket med arbetslivet som läkare. Student är en sak men att arbeta som det är en annan. I jourtunga yrken som läkare (förutom dermatologer^^) blir det höga påfrestningar för en heltidsarbetare. Med detta behöver jag nog inte förklara varför åldern har en viss betydelse.
Jag har kommit tillräckligt i kontakt med det för att veta att många äldre kollegor skulle ha fortsatt arbeta ifall staten inte sagt åt dem att 68-åringar inte bör arbeta och att somliga rentav söker sig utomlands... Att arbeta mycket är inget problem om man gillar sitt arbete.

I somras kunde jag stundvis komma upp i mer än 80 timmar arbete per vecka (40 på rättspsyk, 40+ med läkarstudent.se) utan några utmattningsproblem - kände mig tvärtom relativt pigg och engagerad varje dag...
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: För gammal?

Inlägg av Nils »

Wargie skrev:Och Nils gör en veritabel praktinsats genom att oförtrutet uppmuntra oss som försöker komma in på läkararlinjen! Och uppmuntran är precis vad vi behöver, parad med stor envishet och och stor mängd jäklaranamma. Tack Nils, för att du orkar och vill ställa upp för oss!! :tummarupp:
Tackar! :glad:
Jonas_Eriksson
Inlägg: 17
Blev medlem: 07 apr 2010, 21:12

Re: För gammal?

Inlägg av Jonas_Eriksson »

Ja jag är 33 och har just börjat läsa i Umeå. Inte fasiken är åldern ett problem, gissar att jag både kommer att hinna bli less och byta bana minst en gång under min läkarkarriär : )

Sedan kan jag bara instämma med Nils ang pensionsåldern, de äldre läkare jag känner vill gärna fortsätta så länge kroppen och skallen orkar med, och för många är det ju långt efter 65.

Så jag kan bara uppmuntra jag med, kör på så ses vi som kollegor om några år! Hälsningar,
- Jonas
Användarvisningsbild
Odur
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 apr 2009, 22:03

Re: För gammal?

Inlägg av Odur »

Jag är 36 och gör ett förnyat försök till Göteborg nu till våren. Jag tackade nej till Lund och Linköping av familjeskäl, och satsade på att komma in i GBG (jag var 7:e reserv i HP efter 2:a urval). Det gick åt pipan, men som ni alla gamla vet så är 5 månaders extra väntan en "piss i havet" när man blivit så "gammal" som jag är.

Så kör på bara. Vi äldre har mycket kvar att ge!
Finurliig
Inlägg: 21
Blev medlem: 11 apr 2010, 07:51

Re: För gammal?

Inlägg av Finurliig »

Odur; du kommer in i Gbg till våren; i år var det 13 av 31 eller nåt sånt som kom in med 1,9.. och kraven är alltid lägre på voren, så du borde ha platsgaranti, eller näst intill.. .. good luck! =)
I'm the epitome of existential confusion.
McOld
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 aug 2010, 10:06

Re: För gammal?

Inlägg av McOld »

Go kväll!

Tänkte bara ta tillfället i akt och tacka er alla för uppmuntrande ord! Det tycks finnas goda chanser att lyckas genomföra en läkarutbildning trots gråa hår, begynnande flint, en mer än begynnande kulmage och allmän föråldring/-kalkning! Jag ser med glädje fram emot att få studera och arbeta med både mina potentiella kollegor (er) samt medicin under återstoden av mitt yrkesverksamma liv! Ska försöka hålla mig vaken och alert och inte besvara frågor på vilka jag inte har något svar! Botox anyone?!

Önskar er alla en trevlig helg!

McOld
tranquillizer
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 nov 2010, 18:25

Re: För gammal?

Inlägg av tranquillizer »

Jag läser i Odense, och vi har en 71-årig man i klassen. Enligt egen utsago gör han det av intresse, inte för att jobba. Det finns alltid någon som är värre...
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: För gammal?

Inlägg av Nils »

Det måste vara ett rekord... det äldsta exemplet jag hört om här i Sverige var 50-någonting.
Hannes
Inlägg: 22
Blev medlem: 21 nov 2010, 19:04

Re: För gammal?

Inlägg av Hannes »

Var det inte en person som blev nekad att plugga till läkare för att han var 70+ och inte skulle hinna läsa klart innan han statistiskt sett kolade? Sverige, för några år sen.
Skriv svar