Ålder?

Klasskamrater, nollning, familjeliv, husdjur, fritid, et cetera.
McOld
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 aug 2010, 10:06

Re: För gammal?

Inlägg av McOld »

Tack för svar! Det var vänliga och uppmuntrande ord! Dåså, då är det dags att damma av studiehörnan! The Cell: here I come! :smart:

/McOld
Molly
Inlägg: 6
Blev medlem: 03 dec 2008, 08:17

Re: För gammal?

Inlägg av Molly »

Jag är 35 och ska börja T3 i höst. Tror du kommer att klara dig fint. Sen kan det ju vara lite andra faktorer att ta hänsyn till när man är lite äldre som familj och ekonomi. Själv har jag tyckt det varit väldigt roliga och bitvis kämpiga första två terminer. Jag har två små barn så har insett till exempel att det inte går att studera som jag gjorde första gången när jag var 20 år. Precis före sista tentan hade den yngsta 40 graders feber och sov dåligt. Inte optimalt. Då går det inte att plugga i sista minuten. Om det ska fungera för mig som inte är något snille gäller det att hänga med från första dagen. Men som sagt det känns så väldigt kul att till slut få göra det här så är väldigt nöjd med att jag tog steget. Lycka till!
IKA
Inlägg: 19
Blev medlem: 13 dec 2009, 20:40

Re: För gammal?

Inlägg av IKA »

Jag är snart 37 och har precis börjat T1 i Lund.... gammal i klasssen? Nja.... njä.... det är rätt blandat
goeranloeken
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 aug 2010, 11:56

Re: För gammal?

Inlägg av goeranloeken »

Jadu, det finns två olika synsätt att se på det. Det ena är redan nämnt men det andra är gällande själva arbetet. Kort och gott har du läst klart när du är 41 år. Då ska du börja AT på ca 2 år, efter det ska du gå ST i ca 5 år. Vilket gör att du är nästan 50 innan du ens är självgående... Och när du har börjat på ATn så kommer folk anta att du troligen kan mer än vad du egentligen kan och att du ska ta ansvar för mer än vad du ens kan göra vid din erfarenhet, just för att du ser ut som en överläkare men har ett arbetssinne som en vanlig 25 årig AT.

Men är man verkligen sugen på att kunna vara självgående i 10 år för att sedan ta pension så är det ju verkligen något att satsa på.

/goeranloeken
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: För gammal?

Inlägg av Nils »

Pensionsåldern lär dock höjas och förhoppningsvis avskaffas (i dess obligatoriska avseende).
Med god hälsa är det fullt möjligt att arbeta upp i 80+...
goeranloeken
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 aug 2010, 11:56

Re: För gammal?

Inlägg av goeranloeken »

Vet inte om det där var något försök till svar på det jag skrev men i vilket fall verkar det som att du (Nils) ej kommit i kontakt alltför mycket med arbetslivet som läkare. Student är en sak men att arbeta som det är en annan. I jourtunga yrken som läkare (förutom dermatologer^^) blir det höga påfrestningar för en heltidsarbetare. Med detta behöver jag nog inte förklara varför åldern har en viss betydelse.
Finurliig
Inlägg: 21
Blev medlem: 11 apr 2010, 07:51

Re: För gammal?

Inlägg av Finurliig »

När man läser goeranloekens inlägg får man intryck av en valp på 19 som föraktar alla över 23.
Och du har uppenbarligen inte sett ett skvatt av arbetslivet själv: hade du det hade du insett att folk med den där attityden inte brukar skapa speciellt bra relationer till kollegor. Omoget!
...ovanstående inlägg från g. Illustrerar f.ö. väl varför få 20-åringar är mogna för läkaryrket. Förmågan att möta andra människor brister ofta kraftigt. Ålder och erfarenhet är en tillgång i det här yrket. Inte en nackdel.
I'm the epitome of existential confusion.
Solen08
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 jun 2008, 22:00

Re: För gammal?

Inlägg av Solen08 »

Jag fått en känsla att inlägget luktar lite avundsjuka och irritation...och lite pikar till de äldre (över 26 år) som tar platser ifrån de unga. Allt skall vara så himla rätt samhällsekonomiskt.

Hur som helst har personen framfört sin åsikt och alla har ju rätt till att göra det.
Senast redigerad av Solen08 den 14 feb 2012, 22:41, redigerad totalt 1 gånger.
goeranloeken
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 aug 2010, 11:56

Re: För gammal?

Inlägg av goeranloeken »

Hm, först och främst är det fint med förminskningar och påhopp. Och som sagt är det enda jag försöker förmedla att det finns även nackdelar med att börja plugga när man är 35+. Då får man fråga sig själv om fördelarna väger tyngre än nackdelarna helt enkelt.
McOld
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 aug 2010, 10:06

Re: För gammal?

Inlägg av McOld »

Ojoj, vilken polemik som uppstod av min enkla fråga! Tycker absolut att alla har sin fulla rätt att uttrycka sin åsikt, positiv eller inte, men bör kanske ta ett par djupa andetag innan fingrarna sätts i arbete. Jag är tacksam för feedback på mitt spörsmål, även från goeranloeken! Om jag själv får lov att besvara den framlagda problematiken så tror jag att det knappast kommer att föreligga någon risk för att omgivningen kommer att förvänta sig att jag besitter mer kunskap än jag de facto gör. OM så vore fallet har jag dessutom uppnått en sådan ålder att jag utan problem kan erkänna mina brister och därmed är problemet löst. En ödmjukhet inför uppgifter kommer med åldern liksom en växande frånvaro av prestige!

Att jag skulle duka under av trötthet låter i mina öron som ganska osannolikt och det skulle vara intressant att se vad du baserar denna uppfattning på? Tror du att en 25-åring presterar bättre efter 4 timmars sömn än en 45-åring? Margaret Thatcher reducerade sin nattsömn till tre timmar och fungerade fullt normalt under sin PM-år (oberoende av om man gillade henne eller ej...). Jag hoppas att jag klarar det goeran, men jag låter det vara osagt.

Den samhällsekonomiska frågeställningen är jag inte riktigt införstådd med... Fri konkurrens brukar väl vara gynnsamt och måhända kommer en student med sämre HP-resultat än jag få stå tillbaka för min skull men det är ju trots allt en darwinistisk tillvaro på utbildningar..?

Beträffande kritiken mot Nils... goeranloeken bör återigen andas innan han skriver. Juvenilt och inte helt genomtänkt, men trots allt bara en åsikt. :blinkar:
Skriv svar