Ålder?

Klasskamrater, nollning, familjeliv, husdjur, fritid, et cetera.
Bernardo
Inlägg: 116
Blev medlem: 08 maj 2008, 20:03

Ålder?

Inlägg av Bernardo »

Jag är född 1984 och har fyllt 24 år i år. Jag räknar med att börja läkarprogrammet till hösten. Hur är min ålder i förhållande till andra förstaårsstudententer på läkarprogrammen i landet ? Gammal, medel ? De yngsta är ju givetvis runt 19 och har precis gått ut gymnasiet. För mig har fem år förflutit sen dess, men jag känner mig fortfarande väldigt grön och "ung" så att säga. Upplever inte att min ålder är hög, inte för något program men särskilt int för läkarprogrammet. Vilken är den vanligaste åldern på folk som börjar ? Vilket är den största "åldersklungan" bland de som inleder T1 ? 18-21 ? 22 - 25 ? 25 - 30 ?

Tacksam för svar och tankar.
grolle
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 maj 2008, 15:48

Re: Dum fråga om ålder.

Inlägg av grolle »

Du behöver inte oroa dig för att du ska känna dig gammal när du börjar. Det är alltid några som är 30+.
Senast redigerad av grolle den 10 jul 2008, 19:16, redigerad totalt 1 gånger.
Bernardo
Inlägg: 116
Blev medlem: 08 maj 2008, 20:03

Re: Dum fråga om ålder.

Inlägg av Bernardo »

Tack, det var kul att höra.
IKA
Inlägg: 19
Blev medlem: 13 dec 2009, 20:40

Kommer jag vara äldst?

Inlägg av IKA »

Om någon frågar mig hur gammal jag är så behöver jag tänka efter... hur var det nu...25? 27? 30 kanske? Mitt pass är inte lika flexibel och visar på 37. SÅ nu kommer den stora våndan:

Kommer jag vara äldst på hela läkarutbildningen?

Har kommit in och fått uppskov i Lund , så till hösten är det tänkt att jag ska börja plugga T1. Någon som vill ta bort en orosrynka mellan ögonen (antingen kirurgiskt eller med lite peptalk?) :-D
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Kommer jag vara äldst?

Inlägg av Nils »

IKA skrev:Om någon frågar mig hur gammal jag är så behöver jag tänka efter... hur var det nu...25? 27? 30 kanske? Mitt pass är inte lika flexibel och visar på 37. SÅ nu kommer den stora våndan:

Kommer jag vara äldst på hela läkarutbildningen?

Har kommit in och fått uppskov i Lund , så till hösten är det tänkt att jag ska börja plugga T1. Någon som vill ta bort en orosrynka mellan ögonen (antingen kirurgiskt eller med lite peptalk?) :-D
Det brukar vara en grupp på 30+ så du blir inte alldeles ensam (även om chansen finns att du blir klassäldste).
IKA
Inlägg: 19
Blev medlem: 13 dec 2009, 20:40

Re: Kommer jag vara äldst?

Inlägg av IKA »

Nils skrev: Det brukar vara en grupp på 30+ så du blir inte alldeles ensam (även om chansen finns att du blir klassäldste).

Jaja... om jag levt på stenåldern så hade jag nästan varit byäldste :ja:
Galanx
Inlägg: 31
Blev medlem: 14 jul 2009, 00:05

Re: Kommer jag vara äldst?

Inlägg av Galanx »

Det är värt mycket att du faktiskt kommit på vad du vill göra och att du nu är antagen. Grattis! :glad: Angående åldern så är min erfarenhet att det alltid brukar var någon/ett par ikring 40 på termin 1.
IKA
Inlägg: 19
Blev medlem: 13 dec 2009, 20:40

Re: Kommer jag vara äldst?

Inlägg av IKA »

Galanx skrev:Det är värt mycket att du faktiskt kommit på vad du vill göra och att du nu är antagen. Grattis! :glad: Angående åldern så är min erfarenhet att det alltid brukar var någon/ett par ikring 40 på termin 1.
TAck, det tog ett par år innan jag kom på vad jag skulle bli när jag blev stor ( och tre examen... skäms.... har en kand i datavetenskap, en lärarexamen och en mag i molekylärbiologi.... endast 2 år uttagna i studielån så jag klarar mig ett tag med CSN)

Hoppas att den/de på ca 40 är riktigt ritkigt trevliga då så jag står ut med dem :skrattar:
David
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 mar 2010, 18:16

Re: Kommer jag vara äldst?

Inlägg av David »

Hej är nu 38 och är bland de äldre i min kull. Ser dock inga problem med detta utan bara fördelar, man har skaffat på sig en värdefull livserfarenhet som bara är positivt - hantering av våra medmänniskor bl.a., du har liksom jag antagligen hunnit vara med om en hel del olika situationer som kommer att vara värdefulla under studietiden.Lycka till och grattis
IKA
Inlägg: 19
Blev medlem: 13 dec 2009, 20:40

Re: Kommer jag vara äldst?

Inlägg av IKA »

Skönt att höra, David! Jag provar i alla fall... har ju jobbat som högstadielärare i snart 15 år så då kan jag ju fortsätta att umgås med yngre ett par år till :blinkar:

Har gjort min ansökan och skickat in platsgaranti-intyget så nu börjar skateboarden att rulla! :intellektuelltutmattad:
Skriv svar