Skillnad i akademisk nivå mellan vår- och hösttermin?

Klasskamrater, nollning, familjeliv, husdjur, fritid, et cetera.
sybil
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 dec 2010, 16:28

Skillnad i akademisk nivå mellan vår- och hösttermin?

Inlägg av sybil »

Jag läste i en tråd att det är lättare att komma in på vårterminen jämfört med höstterminen och undrar därför om det är en skillnad i akademisk nivå mellan dessa studenter? Jag har möjlighet att söka till höstterminen 2011 men funderar på att vänta till vårterminen 2012 om det skulle vara mindre stress och tryck när jag väl börjat studera eftersom studenterna eventuellt inte är lika ambitiösa.

Tacksam för synpunkter!
Hannes
Inlägg: 22
Blev medlem: 21 nov 2010, 19:04

Re: Skillnad i akademisk nivå mellan vår- och hösttermin?

Inlägg av Hannes »

Skillnaden är mellan 22,5 och 22,4 på KI. Vänta om du vill, men det är nog ingen större skillnad.
DrAmirando
Inlägg: 40
Blev medlem: 03 nov 2010, 19:43

Re: Skillnad i akademisk nivå mellan vår- och hösttermin?

Inlägg av DrAmirando »

Haha måste vara det roligaste jag läst på ett tag, rolig tanke. Nej jag tror verkligen inte att några futtiga poängs skillnad på de sist antagna gör stor skillnad, visst alla efterblivna med 22,2 och 1,7 ojoj de är inte roliga, de kan ju inget och är så lata, NOT hehe.

Nej, seriöst, fundera istället på när du vill börja, om det passar mer att flytta på sommaren eller vintern. En fördel med VT är att man tar examen på sommaren :tummeupp:
sybil
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 dec 2010, 16:28

Re: Skillnad i akademisk nivå mellan vår- och hösttermin?

Inlägg av sybil »

Tack för svaret. No offence intended to either group ;)
icequeen
Inlägg: 15
Blev medlem: 11 maj 2010, 14:58

Re: Skillnad i akademisk nivå mellan vår- och hösttermin?

Inlägg av icequeen »

Lustig tanke :flinar:
Jag tror inte det. För det första handlar det om mycket små skillnader i poängen som krävs. För det andra tror jag att gymnasiebetyg och högskoleprov säger väldigt lite om motivation och vilken akademisk nivå en student kommer att hålla på utbildningen. Kanske är det till och med så att en större andel av dem som kommer in på vårterminen är extra glada att komma in (eftersom de pga lite sämre betyg/hp var extra nervösa) och därför verkligen anstränger sig (det tror jag egentligen inte, skulle vara väldigt marginellt i så fall... :tunga: ).

Det är också så att läkartidningen vid några tillfällen skrivit om att de som antas via intervju klarar sig lika bra som övriga. Och de som antas via intervju har vad jag vet generellt mycket sämre (men inte alltid eller nödvändigtvis dåliga) betyg/hp jämfört med betyg- eller hp-antagna studenter. "Intervjuantagna läkarstudenter klarar AT-provet lika bra som de övriga. Dessutom var de yngre vid AT-examinationen" : http://ltarkiv.lakartidningen.se/2008/temp/pda35884.pdf

Det är också så att Linköpings studenter är bäst på AT-provet och har minst andel underkända. Om man resonerar så att små skillnader i antagnings-betyg/hp spelar roll, så borde ju KIs studenter vara bäst, eftersom det är lite svårare att bli antagen där.
http://www.lakartidningen.se/07engine.p ... leId=12712

Man kan nog dra slutsatsen att de små skillnaderna i betyg/hp vid höst- och vårtermin inte spelar någon större roll för vidare prestationer. :blinkar:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Skillnad i akademisk nivå mellan vår- och hösttermin?

Inlägg av Nils »

Jag tror inte heller att det finns någon nämnvärd skillnad mellan höst- och vårstudenter vad förmåga anbelangar...

Möjligen kan det bli lite "statusskillnad" framöver på grund av eventuella stora skillnader i BI-kvoten mellan höst och vår men även det vore lite tveksamt eftersom många med maximala resultat kommer att antagas även vid vårterminerna.
Skriv svar