tenta

Studieteknik, gamla tentamina, sammanfattningar, övningsmaterial, kurslitteratur, utrustning, et cetera.
anonym

tenta

Inlägg av anonym »

Hej, jag personligen tror att flervalsfrågor är ett bra alternativ för rättvikbedömning. Mänskligt att vi gör fel, och jag tror att rättningar ibland blir fel. Jag har själv sett en student får full pott medan en annan person svarat samma sak och inte fått samma poäng. Nu till fråga hur vanligt är det att man gör en omprövning och det faktiskt går igenom? Vilka skydd finns det egentligen för studenter? tycker ni att man kan bli orättvist bedömd ?
LatPluggiz

tenta

Inlägg av LatPluggiz »

Jag vet personer som har fått olika poäng på liknande svar men vet inget fall då det varit en "make or break" situation. Om du är godkänd kommer ingen bry sig (det är bara du som vet ditt poäng ändå), men om du är nåt poäng från godkänt så absolut kör omprövning (de brukar dock redan ha dubbelkollat de tentorna)

Flervalsfrågor är bra men har sina nackdelar. Med öppna frågor kan du få poäng för att du förstår en del av frågan även om du inte förstår allt, plus att det är lättare att bedöma om studenter förstår helheten. När du träffar patienter så finns det inga flervalsalternativ och du måste kunna förklara en process begripligt, då tror jag det är hjälp att ha övat på sådana typer av frågor i skolbänken.
Jspr

tenta

Inlägg av Jspr »

Har alltid ogillat flervalsupplägg. Det stora problemet är att de måste göra det tillräckligt svårt och då blir det många frågor där ca 3 av 5 svar är typ korrekt men 1 av dem är mest korrekt. Råkar man ta ngn av dem som är korrekt men inte mest korrekt blir det 0 poäng istället för kanske 50% av poängen om jag hade kunnat påvisat ett vettigt resonemang i text. Det är oförlåtande för små missar.

Sen om ngn är på gränsen kan man bli upprättad ett par poäng vid behov om det inte enbart är flervalsfrågor, vilket är en stor fördel. Ingen vill ju att jag kör en tenta, varken jag eller kursledningen.

Sen är jag funtad så att jag även ogillar när man ser saker i svartvitt (rätt/fel) och föredrar att tänka i lite mer krokiga banor. I kliniken är allt en enda stor gråzon hur som helst som ovan skribent sa.
Skriv svar