Inlärning

Studieteknik, gamla tentamina, sammanfattningar, övningsmaterial, kurslitteratur, utrustning, et cetera.
Gäst

Inlärning

Inlägg av Gäst »

Hej, jag är så trött... trött på att jämnt falla vid mållinjen. På varje tenta har jag failat med 2-3 poäng. Jag är så fruktansvärt trött på det att den inte är sant. Förstår inte vad jag gör för fel. Hur pluggar ni ? Pluggar ni tentor eller böcker. Känner mig brutalt mycket sämre än alla andra
Nilsen

Inlärning

Inlägg av Nilsen »

Lätt hänt om man väljer att fokusera på fel saker. Generellt så kan man inte lära sig allt, det tar både för mycket tid och är direkt kontraproduktivt att försöka stoppa in allt i huvudet inför en tenta. En tumregel är att förstå helheten samtidigt som man lär sig adekvata detaljer. Ligg alltid en-två veckor före i studierna, så du hänger med på föreläsningarna!

Kan inte svara för vad som är bäst studieteknik för dig, men börja med att läsa kapitlet i boken. Kolla YouTube på det som är oklart. Gör sammanfattningar. Läs andras sammanfattningar. Diskutera med vänner. Och fokusera på regelbunden repetition!
Gäst

Inlärning

Inlägg av Gäst »

Tack för svaret! jag försöker verkligen fokusera på det viktigaste men liksom känner att det är svårt att veta vad som är viktgast och brukar fotas utgå från föreläningar. Det är andra tentan som jag inte klarar med 2 poäng. Jag är måttligt trött på det och börjar tappa motivationen helt. :ledsen: Det tar något så fruktansvärt att plugga dubbelt att det inte är sant. Jag vet inte hur jag ska kunna vara som alla andra och klara en tenta på första försöket. Får plugga ännu mer till omstentan nu
Skriv svar