Video istället för kurslitteratur?

Studieteknik, gamla tentamina, sammanfattningar, övningsmaterial, kurslitteratur, utrustning, et cetera.
kistudent

Video istället för kurslitteratur?

Inlägg av kistudent »

Hej, finns det läkarstudenter här som har erfarenhet av att kolla på videos t.ex khan academy, Armando Hasudungan m.m istället för att enbart läsa kurslitteratur? Jag tittar på video för att det hjälper mig att förstå bättre, jag har dyslexi sedan tidigare och har lätt för att "fastna" i texten. Jag tar anteckningar under tiden som jag tittar och sedan läser jag sammanfattningar som finns på hus75 (pluggar på ki). Någon mer som gör så? Alltså skippar jag böcker helt. Går just nu t2 (KI) och läser fysiologi. Sen undrar jag om det finns ki studenter här som skippar föreläsningar och kör på enbart egna studier? jag brukar göra det ibland. Har oftast svårt att hinna anteckna osv och ibland hänger jag inte ens med om jag inte pluggat inför föreläsningen.
halu

kolla video istället för kurslitteratur

Inlägg av halu »

Tror det är få som skippar böckerna helt, men det borde gå så länge du pluggar gamla tentor också. Det var många som kompletterade läsandet med dr Najeeb när jag pluggade.
Kistudent

kolla video istället för kurslitteratur

Inlägg av Kistudent »

Men det borde väl gå att skippa böckerna? Med tanke på att sammanfattningarna går efter lärandemålen? Jag har iallafall inte köpt en enda bok inför t2. Har "människans fysiologi" sedan tidigare som ger en grundlig översikt och tänkte kolla videos och sedan komplettera med hus75.

Någon annan som gjort så??
Johannes

kolla video istället för kurslitteratur

Inlägg av Johannes »

Hej!

Jag skippar böckerna helt. Inte för att jag har dyslexi utan för att det är mycket bättre. Det är mer effektivt plugg och det är dessutom mycket bättre för förståelsen att använda sig av videos och internetkällor. Desto mindre man behöver läsa om varje tillstånd desto mer lär man sig. Det är omöjligt att komma ihåg flera sidor om varje tillstånd!
Gäst

kolla video istället för kurslitteratur

Inlägg av Gäst »

Skulle du kunna lista de källorna som du använder?
Intressant

kolla video istället för kurslitteratur

Inlägg av Intressant »

Termin ett klarade jag med din metod, dvs helt utan några som helst böcker. Däremot T2 rekommenderar jag absolut en bok, läs fysiologi ur en bok och komplettera det du inte förstår med Armando/Khan/Najeeb etc. Sen lusläser du Amandas sammanfattning därefter.
Mest tidseffektivt och bäst enligt mig. Läs i fysiologiboken, mer än du tror fastnar, det som inte fastnar kommer klarna sen när du läst Amanda/kollat Youtube.
Johannes

kolla video istället för kurslitteratur

Inlägg av Johannes »

På preklin så läste jag lite i böcker, men jag har aldrig varit bra på att sålla så det gick sådär. Genrellt så är videos det bästa på preklin, som andra skrivit: Kahn Academy och Armando Hasadungan. Föreläsningar är lättare att sålla i och det är generellt bra att plugga på föreläsningar för de tar ofta frågor därifrån till tentan. Om man har PBL så lär man ju sig även där. Sist men inte minst, extentor är det absolut bästa enligt mig.

På klin så använde jag mig extremt mycket av internetmedicin, man kan läsa läkarnas PM för olika diagnoser även om vi inte kommer åt dem (man får be nån läkare skriva ut dem). Lisa Labbés medicinkompendium är rätt bra, kortfattat om de flesta diagnoser. UpToDate är den engelska motsvarigheten till Internetmedicin som man kommer åt från sjukhusets datorer, bra men ofta överkurs. På klin får man ofta kompendier som även de har för mycket fluff i sig även om de är meningen att vara kortfattade. Återigen, tentafrågor är det absolut bästa för att lära sig det viktigaste, få ett hum om vad det är man ska lära sig och dessutom gäcka vetgirigheten så att det blir roligt att lära sig. Gör de gärna innan eller i början av en placering eller ett ämnesområde så känner man igen mycket sen när man kommer dit och kommer ha lättare att tillskansa sig kunskapen.
hasselblad
Inlägg: 11
Blev medlem: 29 jan 2018, 16:45

Video istället för kurslitteratur?

Inlägg av hasselblad »

Kurslitteratur med videoklipp som komplement är enligt mig det bästa. Det är ofta nyttigt att få ett och samma koncept förklarat av olika "röster", vilket videoklipp gör väldigt bra. Kurslitteratur ger dock oftare mer djup och sammanhang.
Skriv svar