Vad ska man läsa inför tentor?

Studieteknik, gamla tentamina, sammanfattningar, övningsmaterial, kurslitteratur, utrustning, et cetera.
babbeloke

Vad ska man läsa inför tentor?

Inlägg av babbeloke »

Halloj. Det är en sak som jag har undrat över länge nu och det är hur man vet vad som är viktigt inför tentorna. Jag har inte börjat på läkarprogrammet (än :blinkar: ) så jag vet inte alls hur böckerna ser ut och hur hjälpsamt det är att gå påföreläsningar. Hursomhelst, får man som en "study guide" med det man ska kunna eller kapitel/sidor som rekommenderas att man ska läsa i en specifik bok?
Eli

Vad ska man läsa inför tentor?

Inlägg av Eli »

Föreläsningarna är väldigt vägledande för vad man ska plugga på. Ofta räcker bra föreläsningsanteckningar, men ibland får man läsa motsvarade avsnitt i boken. Det är sällan jag läser ett helt kapitel, det har bara hänt ett par gånger. Utan jag slår mer upp saker i böckerna. På GU är det lite olika beroende på kurs hur detaljerade våra studiehandledningar är. Men där står det vad man ska kunna. Dessutom så är gamla tentor och instuderingsfrågor vägledande. Då förstår man hur detaljerat man ska lära sig saker och vad det är viktigt att kunna. Under universitetsstudier handlar mycket om att man lär sig sålla vad som är relevant, men man får hjälp i det.

I föreläsningar i en kurs vi har haft så angav föreläsarna alltid vilka kapitel och sidor föreläsning motsvarade i de två böckerna vi använde, men det var ett undantagsfall och jag har inte sett det sedan dess.
babbeloke

Vad ska man läsa inför tentor?

Inlägg av babbeloke »

Jaha :/ jag skulle fått panik om föreläsarna inte sa vilka sidor som gäller. Det känns som att jag kommer sitta på mitt skrivbord med tjocka böcker framför mig och inte veta var jag ska börja. Men men jag antar att man lär sig medans
ehh

Vad ska man läsa inför tentor?

Inlägg av ehh »

Då kan du förbereda dig på att få panik, eller förbereda dig så du inte får det, för det är nämligen så att majoriteten av lärare INTE säger i vilka sidor i vice versa bok man ska läsa. Det är ditt jobb att göra. Det är universitet du studerar på, inte högstadiet :glad:
Eli

Vad ska man läsa inför tentor?

Inlägg av Eli »

Universitetet är annorlunda och kräver mycket mer eget ansvar. Man lär sig och ja, vissa känner sig nästan lite panikslagna i början. Men man kommer in i det. Men det är lika bra att veta vad som krävs av en från början, annars lär man få en chock om man börjar och tror att det ska vara som på gymnasiet.

Plugga på gamla tentafrågor är absolut bästa knepet, tycker jag.

Förresten, även om de hade sagt vilka sidor man ska läsa hela tiden så skulle det betyda så väldigt många sidor att det ändå inte hade varit någon hjälp. Man behöver sålla informationen för allt som står i ett kapitel i en bok är inte lika relevant.
Skriv svar