Jag vill bli läkare men jag är rädd att jag är för dålig

Studieteknik, gamla tentamina, sammanfattningar, övningsmaterial, kurslitteratur, utrustning, et cetera.
Lakarkungen
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 mar 2016, 19:46

Jag vill bli läkare men jag är rädd att jag är för dålig

Inlägg av Lakarkungen »

Jag vill bli läkare men jag är rädd att jag är för dålig på att plugga.

Till exempel hur många sidor måste ni läsa varje termin?
Hur vet ni vad det viktiga är att komma ihåg när ni läser i boken som ni tror ska komma på tentan?
Är det svårt att förstå vad dom menar i böckerna men även när dom ska ha föreläsning? (Jag har tänkt läsa läkarprogrammet i Polen).
Min engelska är ungefär som en genomsnittlig svensk, kommer jag klara mig?
Hur mycket självstudier är det när man läser läkarprogrammet i Polen ungefär?

Enorm beslutångest ifall jag ska läsa läkarprogrammet i Polen, jag tror jag kommer misslyckas men jag vill ingen annat än att bli läkare.
Eli

Jag vill bli läkare men jag är rädd att jag är för dålig

Inlägg av Eli »

Hej!
Jag har ingen erfarenhet av läkarprogrammet i Polen, tyvärr. Men här i Sverige så ja, det är ofta mycket att plugga och det är ibland svårt. Jag oroade mig innan för att kanske inte klarar det, men har insett att man fixar det. Mina tips är att inte ha för höga krav och tro att hela framtiden hänger på en enda tenta, utan ha lagom höga krav. Plugga på gamla tentafrågor gör att man förstår mycket vad de är ute efter att man ska kunna. Och sedan att samarbeta: plugga ihop med andra, dela med er av anteckningar om någon missat att skriva något, etc. Och få inte panik över att det är saker du inte kan, vi alla lär oss på olika sätt och olika fort. Det i sig betyder inte att någon är bättre och någon annan sämre. Någon förstår saker direkt på föreläsningen och kan rabbla citronsyracykeln efter att ha gått igenom den typ en gång, någon annan behöver repetera fler gånger men har en bra slutledningförmåga istället, t ex. Stirra dig inte blind på bara en kvalitet och tro att bara för att du inte är bäst på det så är du inte bra nog. Ingen är bäst på allt, och det finns många olika egenskaper som är bra för studierna och yrket. Man behöver inte ha alla för att klara dem. Även om det enligt mig finns vissa grundläggande egenskaper man behöver ha, typ som empatisk förmåga och ett intresse av att lära sig. Kan för lite om Polen för att ge dig några konkreta råd där.

Du låter motiverad, och med det kommer man långt. Dålig på att plugga är många i början, men man lär sig :).

Jag tycker det kan vara svårt att förstå vissa saker första gången man går igenom dem, men då sätter jag mig med det i lugn och ro och går igenom steg för steg. Om det är något viktigt vill säga, man lär sig nämligen att sålla med tiden också. Är det mindre viktigt kanske jag accepterar att jag inte vet exakt hur något går från A till B, men jag vet att det gör det och förstår det som har relevans för min fortsatta utbildning, typ. Vad som är viktigt är svårt att veta i början av utbildningen och jag pluggade säkert på en massa onödigt då och missade några saker som var mer viktiga, men man lär sig som sagt. Hos oss är en tumregel att om man går på föreläsningarna så får man informationen sållad för sig och då vet man att det är det som tagits upp på föreläsningen som är det viktigaste. Men sedan kan man även behöva sålla bland den informationen. T ex så finns det vissa exempel som de tar upp som de frågar frågor specifikt om på tentor, medan andra exempel inte är så viktiga att lära sig utan bara är till för förståelsen för en process. Där tycker jag gamla tentor kommer in, för då ser man vilken nivå de vill att man ska kunna det på.

Angående engelskan: på läkarprogram i Sverige är i princip all litteratur på engelska. Jag tycker inte det är några som helst problem men har också använt en del engelska i andra sammanhang tidigare. Vet inte att någon direkt har något problem med att kurslitteraturen är på engelska. Men vissa av mina vänner tycker det är skönt se få gånger det funnits en bok på svenska, men jag tror mycket det har att göra med att 98% av våra föreläsningar hålls på svenska, man pratar svenska på fritiden m.m. Om du bor i Polen lär du komma in i språket mer och även om det är en omställning i början så borde du vänja dig efter ett tag. Är min gissning. Men någon som pluggar utomlands kanske kan svara på det bättre.

Detta som jag säger nu är hur jag personligen känner, så jag vill inte att du ser detta som någon form av råd utan bara en tankeställare. Men jag var innan jag sökte till läkarprogrammet rädd att jag inte skulle klara det. Trodde att alla andra skulle vara typ genier och jag inte skulle vara hälften så bra som dem (men de var inte genier, och jag var inte så dålig som jag trodde). Jag funderade på att plugga utomlands men tänkte att det skulle vara tuffare än att läsa i Sverige. Jag trodde inte jag skulle orka/klara att läsa utomlands av den anledningen, och jag var rädd för att testa för att misslyckas. För om jag skulle misslyckas när jag pluggade utomlands kanske jag skulle tro att jag inte kan bli läkare och bara ge upp. Så jag bestämde mig för att satsa på högskoleprov och komvux istället. Det krävde också mycket arbete och för dig kanske det skulle innebära att skjuta upp studiestarten. Men för mig var det en bra lösning, och en erfarenhet som faktiskt var nyttig att ha i bagaget på läkarutbildningen.

Ledsen för ett rörigt svar, hoppas du fick lite svar på det du undrade även om jag inte läser just i Polen. Har du några fler funderingar ska jag försöka svara på dem.
Gäst

Jag vill bli läkare men jag är rädd att jag är för dålig

Inlägg av Gäst »

Det finns hjälpmedel för folk med koncentrationssvårigheter.
Just saying. :smart:
Skriv svar