Hur lägger ni upp erat plugg?

Studieteknik, gamla tentamina, sammanfattningar, övningsmaterial, kurslitteratur, utrustning, et cetera.
Himeda
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 mar 2016, 17:47

Hur lägger ni upp erat plugg?

Inlägg av Himeda »

Hej!
Går just nu termin två på läkarprogrammet och känner att jag fortfarande har lite svårt att strukturera upp plugget ibland. Jag minns bäst om jag exempelvis går på en föreläsning, sedan går igenom den föreläsningen hemma och renskriver den för hand. Problemet är bara att det tar för lång att renskriva för hand + att det går ju inte att i efterhand lägga till information, redigera text och så... Skriver jag för snabbt måste jag sen istället sitta och försöka tolka det jag skrivit. :nej: Att bara läsa funkar inte för mig - då måste jag läsa igenom typ minst 10 ggr för att det ska fastna. Som det ser ut nu så får jag börja skriva på datorn istället.

En annan grej som gör mig frustrerad ibland är att föreläsningarnas innehåll är så pass nedkortat att jag får lite panik när jag öppnar böcker och ser motsvarande kapitel i boken motsvarar typ 70 sidor eller nåt. Tycker ni det är värt att läsa i böcker eller överflödigt?
Jag vet att vissa av mina kamrater inte ens köper studielitteratur, utan kompletterar föreläsningarna med att googla relevant information.

Pga av detta är jag nyfiken av att höra hur ni lägger upp era studier?

1.) Renskriver ni föreläsningar eller ej?

2.) Läser ni i böcker? Om ni läser i böcker, brukar ni då skriva sammanfattningar?
Gast

Hur lägger ni upp erat plugg?

Inlägg av Gast »

Jag gör som dina vänner, dvs, kompletterar lärarens PowerPoint med extra kringliggande fakta runt ämnet från internet och diverse youtube kanaler.

Men först och främst; pluggar gamla tentor!! :ful-ler:
Eli

Hur lägger ni upp erat plugg?

Inlägg av Eli »

Har skrivit utförliga svar på detta någonstans i forumet tidigare, vet inte var men om det går att söka på något sätt så kan du göra det om du orkar.

1) aldrig numera. Kände inte att jag lärde mig något på det i förhållande till hur mycket tid det tog. Men har vänner som tycker det är bra att göra.

2) jag slår mest upp saker jag inte förstår i böcker. Men jag antecknar väldigt mycket också, så jag får med det mesta i mina anteckningar. Skriver på dator vilket jag tycker är bra. Men man kan ju även läsa anteckningar från anteckningsgruppen eller kandidaterna.se om man inte får med tillräckligt mycket själv, så länge man är medveten om att det kan finnas enstaka fel i dem.
Jag har skrivit sammanfattning någon enstaka gång men det var oerhört tidskrävande så jag gör det aldrig. Läser aldrig ett helt kapitel längre heller.

Mitt bästa tips är att plugga på gamla tentafrågor och inte bara nöja dig med att du har svaret på specifikt den frågan, utan läsa på runt omkring också.
Himeda
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 mar 2016, 17:47

Hur lägger ni upp erat plugg?

Inlägg av Himeda »

Okej, tack för era svar! Föreläsare/kursledare gör väl nya tentor varje gång, även om vissa frågor återkommer, så därför är jag alltid rädd att missa information om jag fokuserar för mycket på tentanfrågor. Dessutom kan man ju börja använda tentan som plugg först när man har gått igenom alla föreläsningar.

Har hört från andra också att det är tidskrävande med sammanfattningar, så får nog skippa det också.
gast

Hur lägger ni upp erat plugg?

Inlägg av gast »

Föreläsarna har väl två stycken ordinarie tentor per år och minst två stycken omtentor på det att kunna ha tentafrågor till. Att skapa nya tentafrågor hela tiden är för dina föreläsare både klurigt, jobbigt men framförallt tidskrävande. De har ju annat att göra med forskning, jobb men kanske framför allt ett liv att leva?

Därför är det troligt att de har en bank med tentafrågor från kanske 10-15 olika tentor som de använder sig av kontinuerligt (såvida de stödjer dagens evidensbaserade forskning och resultat). Detta är vad jag själv har fått höra från en tidigare professor.

Så se till att samla ihop en hel drös med gamla tentor och lär dig dem frågorna och precis som Eli skrev, läs runt omkring dem, så kommer det lösa sig!
Eli

Hur lägger ni upp erat plugg?

Inlägg av Eli »

Du kan absolut börja plugga på tentafrågor innan du har gått igenom allt, i alla fall som våra tentor är upplagda.

Det kan ju vara bra att läsa igenom området lite översiktligt först. Om du t ex har en fråga om vilken funktion transaminering vid nedbrytning av aminosyror har, så läser du igenom området om aminosyror lite översiktligt. Sedan spaltar du upp de olika stegen i nedbrytningen av aminosyror och pluggar på dem. Och sedan kan du svara på vad transamineringen har för vits. Eller så gör du de sista två stegen i omvänd ordning, kollar upp vad för funktion transamineringen har så du har svarat på frågan. Och nu när du ändå är inne på området så pluggar du in hur nedbrytningen av aminosyror i stort går till.

På detta sättet fokuserar du på detaljer de har tyckt är viktigt tidigare, men du vet också att någon anser att nedbrytning av aminosyror är värt att kunna, så du lär dig om det. För som du säger, du kan inte räkna med att det kommer precis samma fråga igen. Och vitsen är ju inte att du ska kunna rabbla svar på tentafrågor, utan att du ska lära dig det som är viktigt för framtiden. När du har gjort en fråga så går du vidare med en ny, och gör ett nedslag i det området, säg någon fråga om insulin. Där jobbar du på samma sätt, först översiktligt, sedan processen och svaret på den specifika frågan. Så gör jag i alla fall och det funkar väldigt bra.

Antingen går du in mycket på varje område och gör inte lika många frågor (i exemplet med aminosyror skulle du då t ex kunna kolla på uppbyggnaden av aminosyror också), eller så går du in lite mindre på det och gör fler frågor från fler tentor. Då kommer du tillbaka till samma område fler gånger, och täcker in fler och fler saker inom området.
Skriv svar