Angående studieteknik

Studieteknik, gamla tentamina, sammanfattningar, övningsmaterial, kurslitteratur, utrustning, et cetera.
Hidden

Angående studieteknik

Inlägg av Hidden »

Jag tycker inte att undervisningen initiellt är bra upplagd. Det känns som att det är ett gigantiskt fokus på detaljkunskap. Jag föredrar att gå igenom allting översiktligt och lära mig hur hela system fungerar på en basal nivå på förhand, tillexempel hur enzymer fungerar schematiskt, som ett pussel, utan att gå in på namn och kemisk beteckning på substrat och enzym.

Jag får mardrömmar av när föreläsare som är experter inom sina områden försöker lära ut i stil med "alfa-helix strukturen förekommer främst i acylgruppens a-B-sulfat-6-2, med en dubbelbindning i C4 som förhindrar rotation i hydrolyseringensfasen innan fosfatgruppen har reducerats med typ-2-B-rotationshelix" (exemplet är totalt nonsens men ni förstår)
istället för "A + B > AB" med schematiska bilder och pedagogiska förklaringar.

Hur bra klarar man sig genom att förhålla sig till stora delar Youtube och lära sig förstå "the big picture" istället för att sitta med en riktigt tråkig och tung bok på 1000 sidor med extrema mängder information samt våldspressa in detaljkunskaper?
whodis
Inlägg: 25
Blev medlem: 22 aug 2015, 07:44
Kontakt:

Angående studieteknik

Inlägg av whodis »

- Det beror på var du pluggar. Du måste ändå tänka på att det är en läkarutbildning, det får inte vara för lätt
- Du kommer aldrig att läsa 1000 sidor (om du inte gör det självmant). Du klarar dig på PM osv
- Preklin-kurserna är sådana som du beskriver. Det är kurserna efter som är viktiga
- "Den stora bilden" är alltid bättre om du ska bli bra på något, e.g. läkeriet men ibland behöver du kunna massor av detaljer för att klara kursen
Skriv svar