Anatomiplugg

Studieteknik, gamla tentamina, sammanfattningar, övningsmaterial, kurslitteratur, utrustning, et cetera.
anatomen

Anatomiplugg

Inlägg av anatomen »

Hej!

Det är så att jag undrar ifall någon som har pluggat sig igenom anatomiträsket kan hjälpa mig med hur man skall "angripa" anatomin.

Jag har bland annat gått igenom grundläggande latinsk grammatik(tack Nils!) och har väl koll på lägesbestämmande ord. Nu till min fråga:

Bör jag även plugga in X antal generella anatomiska namn innan jag börjar med de faktiska benen, musklerna etc. Hur gjorde ni? Avslutningsvis: bör jag avverka område efter område eller vävnad efter vävnad? Dvs. pluggar ni en hel extremitet med skelett, muskler, leder etc för att sedan börja på nästa kroppsdel eller tar ni först alla skelettdelar, sedan alla muskler osv?

Tacksam för svar och övriga tips!
kky

Anatomiplugg

Inlägg av kky »

Undrar jag också! Må jag fråga vart du har pluggat grundläggande latisnsk grammatik?
anatomen

Anatomiplugg

Inlägg av anatomen »

Lånade hem en lärobok för latin. Nils har emellertid sammanfattat deklinationerna etc här på sidan.

Klicka på studiematerial ---> Latin
kky

Anatomiplugg

Inlägg av kky »

Tackarrr.
/KI-stud
LU-student

Anatomiplugg

Inlägg av LU-student »

Jag har läst anatomin i Lund och använde mig av modellerna som skolan har.
Jag följde häftet man får, vilket innebar att jag t ex på nedre armen gick igenom först alla artärer, sedan alla vener, sedan alla nerver och så vidare tills alla grejer vi skulle kunna på nedre armen var klara - då gick jag till över nästa kroppsdel. (Häftena finns här http://www.jarnheimer.se/anatomi/)
Köpte en anatomibok också, och använde den till några grejer som var otydliga men hade jag haft ont om pengar skulle jag kunnat skippa boken utan att det spelat nån större roll för tentamen.


Kan säkert skilja sig en hel del mellan lärosätena, men på tentamen i lund tenterar du på modellerna så det är bra att studera på dem, och följer man häftet får man naturliga uppdelningar så man enklare får koll på vilka delar man faktiskt kan och vilka man borde plugga extra mycket på.
Plus naturliga pluggpauser =)


Lycka till!
anatomen

Anatomiplugg

Inlägg av anatomen »

Tack för svaret och länken!
Skriv svar