Läser jag för lite?

Studieteknik, gamla tentamina, sammanfattningar, övningsmaterial, kurslitteratur, utrustning, et cetera.
Sofiaaaa

Läser jag för lite?

Inlägg av Sofiaaaa »

Hej alla läkarstudenter!

Jag är i början på min läkarutbildning, har hittills klarat alla tentor och tycker att pluggmängden är överkomlig, egentligen måste jag erkänna att den är mindre än jag väntat mig, men jag klagar inte ;) Jag har dock funderat på en grej den senaste tiden, jag anser mig läsa ungefär lika mycket som de andra i min umgängeskrets och klarar som sagt tentorna, men inte tusan kommer jag ihåg alla detaljer nu i efterhand? Jag strävar såklart efter att bli en mycket kompetent och kunnig läkare med allt vad det innebär och funderar därför på om jag helt enkelt pluggar för lite?

Hur mycket kommer ni ihåg av den detaljkunskap ni läser in till tentor? Borde jag repetera kunskapen efter att tentan är skriven för att bibehålla den i minnet? Kursen vi läser nu är Cellbiologi och är det block som intresserar mig minst av det vi kommer att läsa, varför jag kanske inte heller läser mer än jag måste. Men jag börjar fundera på om jag kommer stå där sen på klinik/AT/ST och känna att shit jag vet ingenting, för att kunskapen helt enkelt fallit glömska?

Dela gärna med er hur ni tänker kring detta dilemma ;)
Eli

Läser jag för lite?

Inlägg av Eli »

Hej!
Jag är i precis samma situation, jag har klarat alla tentor (de flesta med marginal), men det känns som att jag har glömt väldigt mycket några månader senare. Jag tror att jag skulle lära mig ännu mer om jag hade ännu bättre framförhållning, men det är inte så att jag bara råpluggar alldeles innan tentorna. Men jag tror och hoppas att mycket av det viktigaste återkommer genom utbildningen, så att kunskaperna befästs. Skulle vara bra att höra om det stämmer från någon som vet. Och jag tar gärna emot tips på hur man bättre minns det. Att repetera det när man läser nästa kurs har inte riktigt varit genomförbart hittills.

Om det skulle kännas bättre så tror jag inte att vi är ensamma, flera av mina klasskamrater har sagt samma sak. Och en äldrekursare sa att hon har glömt en massa från preklin, men hon klarar sig bra ändå.
Jspr

Läser jag för lite?

Inlägg av Jspr »

Det är ett vanligt missförstånd att det är faktakunskapen i sig som utgör ryggraden i en yrkesutbildning likt läkare, psykolog, jurist etc., vilket skapar en egentligen onödig osäkerhet hos studenten när denne ska ut på VFU eller praktik.

Det en yrkesutbildning lär ut primärt är en metod att söka kunskap vid behov och ett sätt att resonera kring problembilder vi ställs inför. Verkligheten utanför universitetet är i stort sätt alltid väldigt komplex och det finns nästan aldrig enkla raka svar. De allra flesta fall vi jobbar med kommer att kräva ngn form av research och konsultation innan en uppfattning sätts samman.

Sen är det även så att vi minns mycket mer än vi tror. Minnet arbetar ofta med olika typer av associationer och tenderar att länka samma detaljkunskaper. Så oftast räcker det med att ngt i problembilden knyter an till någon kunskap vi har för att hela kedjan av fakta ska dyka upp i minnet.

Oroa er inte för att det "känns" som att ni inte minns ngt. Hur mycket ni än skulle plugga på allting så kommer det kännas så ändå.
Skriv svar