All denna korvstoppning

Studieteknik, gamla tentamina, sammanfattningar, övningsmaterial, kurslitteratur, utrustning, et cetera.
PelleP

All denna korvstoppning

Inlägg av PelleP »

Hej allihopa. Jag är läkarstudent och går termin 4 och undrar lite om all den korvstoppning som man håller på med under utbildningen. Är just nu i tentatider och sitter och försöker trycka in en otroligt stor mängd information i huvudet. Jag är normalbegåvad, har varit ute i väldigt god tid och varit aktiv under kursen men ändå sitter jag här med en viss förvirring över hur jag ska överhuvudtaget kunna komma ihåg allt som det är tänkt att vi ska kunna. Tycker det känns som att det blir kvantitet före kvalitet och vad jag undrar är väl hur det ens är möjligt att ta in så mycket fakta. Räknade ihop lite lätt att vi har över 600 slides på powerpoints, närmre tusentalet sidor i böckerna (som dock delvis täcks in av föreläsningarna) och utöver det tillkommer även en del laborationer och praktiska moment. Självklart måste man lära sig att sålla men det kan ibland vara svårt då exempelvis frågor på ex-tentor har varit relativt specifika.
Jag har inte haft några problem att klara tentorna hittils, men tycker ibland att själva förståelsen för det man läser får ge vika för kvantiteten.
Någon äldrekursare eller läkare som kan ge mig lite pepp/tips på hur man lägger upp studierna på ett bra sätt så man får ut så mycket kvalitet av det så möjligt?
Jspr

All denna korvstoppning

Inlägg av Jspr »

Hallå,

Skriva stora tentor och att klara sig är en del studieteknik, en del talang, en del tur och en stor del mindset.

Vad gäller studieteknik gäller det att hitta vad som fungerar väl för just dig och det tar ett tag på universitetet för att göra det (tog nästan 3år för mig att hitta ett upplägg som var optimalt för min del). Enkla knep ngn kan ge dig är det vanliga: minnesregler med bilder och ordlekar, mindmaps, sammanfattningar, ex-tentor etc. Just nu finns det en serie på urplay som har lite enkla pedagogiska tips som kan ge lite input http://urplay.se/Produkter/186787-Plugg ... for-minnet (även om det kan kännas lite av en elementär nivå).

Talang relaterar till ovan vad gäller studieteknik, att veta vad du är bra på. Är det att lyssna på ngn som förklarar? är det att själv förklara för ngn annan? är det att läsa? etc.

Tur är att få "rätt" tentafrågor. Utgå ifrån att du bara ska ta dig igenom hälften av materialet och försök luska ut vad som är mest strategiskt att fokusera på. Märkligt nog ökar "turen" med studievanan :p

Mindset handlar om hela grejen. En bra mix i mitt tycke ska vara 50/50 mellan ångest och "jag gör så gott jag kan". Lite som att springa ett långlopp, sista varvet kan man lika gärna springa allt vad man har för efter tentan kan man ju chilla igen. Men glöm inte att sömn är viktigare än allt annat (men tvinga inte kroppen till en specifik sömnrytm, sov när du är trött och ät när du är hungrig under studieperioder).

oj va långt inlägget blev, det var inte meningen :)
PelleP

All denna korvstoppning

Inlägg av PelleP »

Jo alltså jag har väl på sätt och viss fått in tekniken då jag klarar alla tentor med marginal, det är mer att jag ibland känner att själva förståelsen för allt inte sitter som den ska. Att man ibland drunknar i ett hav av detaljer. Sen är det väl kanske inte meningen att man ska förstå allting heller då kroppen är så komplex, och det kanske snarare är meningen att man ska "ha hört" sakerna en gång. Det kanske löser sig med tiden, får väl lita på att om jag klarar tentorna så anses jag ha tillräckligt med kunskap.
anony

All denna korvstoppning

Inlägg av anony »

Inte äldrekursare, men tänkte jag kunde säga något ändå. Jag har inget emot korvstoppning så länge det har ett syfte (vilket det oftast har). Det viktiga är däremot att kunna förstå sammanhangen och hur saker och ting beror på varandra. Det kan vara väldigt svårt att sålla ut det som är viktigt när man sitter där mitt i PBL-veckan. Ibland får man bara höfta till med saker som låter viktigt (utan att gå till överdrift). Vissa saker är high yield, vissa är ganska meninglösa. Det mesta är någonstans mitt i, och är beroende av hur väl man lär sig sammanhanget.

Testa att lära dig grundprinciper först, detaljer sedan. Detaljer är meningslösa om man inte förstår sammanhanget. Var inte rädd för att läsa i "för lätt" litteratur heller. Där lär man sig grunderna, och får ofta ett sug efter att förstå de bakomliggande mekanismerna.

Testa även att förklara saker för folk, det är väldigt givande. Har du en pojkvän/flickvän som inte dör av uttråkning, börja berätta om saker du läser. Då märker du hur väl du förstår något.
Skriv svar