All denna korvstoppning

Studieteknik, gamla tentamina, sammanfattningar, övningsmaterial, kurslitteratur, utrustning, et cetera.
PelleP

All denna korvstoppning

Inlägg av PelleP »

Hej allihopa. Jag är läkarstudent och går termin 4 och undrar lite om all den korvstoppning som man håller på med under utbildningen. Är just nu i tentatider och sitter och försöker trycka in en otroligt stor mängd information i huvudet. Jag är normalbegåvad, har varit ute i väldigt god tid och varit aktiv under kursen men ändå sitter jag här med en viss förvirring över hur jag ska överhuvudtaget kunna komma ihåg allt som det är tänkt att vi ska kunna. Tycker det känns som att det blir kvantitet före kvalitet och vad jag undrar är väl hur det ens är möjligt att ta in så mycket fakta. Räknade ihop lite lätt att vi har över 600 slides på powerpoints, närmre tusentalet sidor i böckerna (som dock delvis täcks in av föreläsningarna) och utöver det tillkommer även en del laborationer och praktiska moment. Självklart måste man lära sig att sålla men det kan ibland vara svårt då exempelvis frågor på ex-tentor har varit relativt specifika.
Jag har inte haft några problem att klara tentorna hittils, men tycker ibland att själva förståelsen för det man läser får ge vika för kvantiteten.
Någon äldrekursare eller läkare som kan ge mig lite pepp/tips på hur man lägger upp studierna på ett bra sätt så man får ut så mycket kvalitet av det så möjligt?
Jspr

All denna korvstoppning

Inlägg av Jspr »

Hallå,

Skriva stora tentor och att klara sig är en del studieteknik, en del talang, en del tur och en stor del mindset.