Terminstenta på ingång - hjälp!!

Studieteknik, gamla tentamina, sammanfattningar, övningsmaterial, kurslitteratur, utrustning, et cetera.
studdd

Terminstenta på ingång - hjälp!!

Inlägg av studdd »

Hej!

I början av januari väntar min första tenta på läkarprogrammet - en terminstenta. Sitter nu och försöker få någon slags struktur på all information men knäcks lite av tanken på att lyckas få in allt i huvudet inför tentan. Någon som har något tips på hur man bör lägga upp sitt tenta-p plugg? Har ett tenta-p schema som jag planerar att utgå ifrån, men har lite svårt att veta hur man bör integrera gamla tentafrågor med all information och anteckningar man har från terminens gång?

Bör man göra tentafrågor först av allt? Läsa föreläsningsanteckningar? Sina egna anteckningar? Böcker?

Alla tips mottages tacksamt!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Terminstenta på ingång - hjälp!!

Inlägg av Nils »

Jag brukar försöka gå genom och strukturera gamla tentafrågor först, sedan utgå från dessa vid läsningen av det övriga materialet. Gamla tentor ger ofta en mycket bättre känsla för vilken bredd och vilket djup på kunskaperna som man bör rikta in sig på, jämfört med till exempel kursplanerna.
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Terminstenta på ingång - hjälp!!

Inlägg av Nyberg89 »

Sträckläs istället för att plugga vid många tillfällen. Man har lättare att suga åt sig informationen när det är mycket på samma gång (Finns forskning som stödjer det). Däremot är det ju aldrig fel läsa om det. Men man ska akta sig för att läsa vid för många korta stunder, det är varken effektivt i vardagen eller studiemässigt.

Lycka till!
Skriv svar