Effektiva studietekniker för "akut" tentaplugg sökes!

Studieteknik, gamla tentamina, sammanfattningar, övningsmaterial, kurslitteratur, utrustning, et cetera.
musclespindle

Effektiva studietekniker för "akut" tentaplugg sökes!

Inlägg av musclespindle »

Hej!

Jag ska skriva en omfattande terminstenta på läkarprogrammet i början av januari och det är viktigt att jag klarar den då det är en sk spärrtenta. Jag har inte hunnit plugga särskilt ordentligt till den under terminens gång och undrar därför om ni har några värdefulla tips på hur jag kan lägga upp tentaplugget dessa 3-4 veckor som är kvar (jag är "ledig" från och med idag), för att lyckas lära mig och komma ihåg så mycket som möjligt inför tentan.

Momenten som ingår är följande: normalfysiologi, immunförsvar, mikrobiologi, histologi, nervsystemet, rörelseapparatens anatomi och medicinsk statistik. Det material jag har att tillgå förutom kurslitteratur är kompendium från äldrekursare, och såklart även labbhandledningar och föreläsningsanteckningar.

Värt att tillägga är att jag har hamnat precis under godkäntgränsen (60 %) de gånger jag skrivit tentan, men vill satsa på att kunna allting till 80-90 % så att jag kan känna mig helt säker.

Så hit me med råd! :)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Effektiva studietekniker för "akut" tentaplugg sökes!

Inlägg av Nils »

Börja med att gå genom och sammanställa/strukturera gamla tentafrågor. Dels återkommer ofta några tentafrågor från tidigare, dels får du en mycket tydlig känsla för bredd och djup i vad ni förväntas kunna. Det kan ta 1-2 dagar att göra grundligt men det gör så att resterande pluggande går att göra mycket effektivare.
Skriv svar