Studieteknik

Studieteknik, gamla tentamina, sammanfattningar, övningsmaterial, kurslitteratur, utrustning, et cetera.
Trumpetsven

Studieteknik

Inlägg av Trumpetsven »

Hej.

Jag studerar just nu T2 i en av de lärosäten som har en PBL-inriktad läkarutbildning. Jag har klarat alla tentor hittills, och har ofta bra resultat på dem.

Problemet är bara att jag lägger extremt mycket tid på studierna, och vanligtvis mer eller mindre konstant plugg. Räknas med en dag tar det säkert runt 10 timmar (med pauser för mat och sådant) alla dagar i veckan. Anledningen till att det tar så lång tid är att jag är väldigt noggrann. Jag skriver egna sammanfattningar, eftersom jag upplever detta mycket lättare när tentan börjar närma sig. Dessa sammanfattning blir då nedkortat från flera böcker. Jag tycker det blir för rörigt om jag inte sammanfattar på detta sätt, eftersom jag tar information från olika böcker i stort sett hela tiden. Dessutom går jag också noggrant igenom alla föreläsningar i efterhand, eftersom detta ofta är viktigt inför tentorna. Här lyssnar jag då igenom inspelningar som folk i klassen brukar göra. Detta tar minst 3h för en 1.5h föreläsning.

Jag har inga problem med att lägga 8 timmar/dag på studier, men nu är det mer eller mindre enbart studier i mitt liv. Dessutom är det inte bra för mig att aldrig vara ledig; det vet jag. Men som det är nu får jag ångest om jag inte är klar med allt, så för min del handlar det inte om att studera mindre eller hoppa över saker, utan det handlar om att lära mig lika mycket eller mer på kortare tid.

Jag vet att jag kan blir mer effektiv, för att hinna mer på den tid jag använder, men jag tänker mer generellt om någon har något bra tips på hur jag ska göra för att kunna korta ned den tid det tar att sammanfatta information från flera böcker, samt hur man effektivt kan få ned all information från en inspelad föreläsning.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Studieteknik

Inlägg av Nils »

Om du har köpt böcker som ger tillgång till online-versioner av texten så finns två varianter som underlättar:

* Ha Word-fönstret på ena sidan av skärmen och text-fönstret på andra (båda får hälften var, åstadkoms genom att du drar ut ett fönster till vänster eller höger kant - åtminstone med modernare versioner av Windows).

* Kopiera det aktuella textstycket till sammanfattningsdokumentet, skriv sammanfattningen och ta sedan bort originaltexten (att behålla originaltexten i dokumentet vore juridiskt vanskligt ifall du senare skulle dela med dig av det).

Ett ytterligare tips är att tidigt sammanställa gamla tentafrågor och sedan använda dessa som riktlinje för hur djup och bred kunskap som efterfrågas; det gör det mycket lättare att avgöra vad som är tillräckligt relevant för att inkludera.
Wertic
Inlägg: 1
Blev medlem: 08 feb 2015, 21:28

Studieteknik

Inlägg av Wertic »

Jag känner mycket väl igen din situation, Trumpetsven. Har precis tagit mig in på klin och har haft många vänner under preklin som kände samma sak som du.

Jag tror det är viktigt att inse att bara för att det är universitetsstudier eller läkarlinjen för den delen så är det okej att inte veta 100% av vad som står i samtliga referensböcker samt på föreläsningar. I början är det ofta svårt att skilja på vad som är fakta, vad som är kliniskt relevant och vad som är forskningsrön, så man ställer in sig på att läsa allt för att "då finns det åtminstone ingenting de kan fråga på tentan som jag inte känner till". Problemet är att medicin likt de flesta andra vetenskapliga ämnen har en sån uppsjö av faktastoff att det inte är genomförbart ens om man sitter 24 timmar per dag och 7 dagar i veckan. Du behöver inte oroa dig för att vara otillräcklig för dina patienter, de saker som är viktiga ur den aspekten kommer du att få ältat för dig tills du blir snurrig. Vill du bli forskare kanske du behöver sitta igenom all litteratur på ett specifikt ämne, men inte på allt som ens gås igenom på en termin på programmet. Det är lite som de sa på vår introduktion inför klin:

"Det gör ingenting om ni inte vet hur ni handlägger en hjärtsvikt den här terminen. Varenda kotte på det här stället har hjärtsvikt så det lär ni er på nästkommande terminer i så fall."

Kan tilläggas att handläggning av hjärtsvikt stod som ett av våra studiemål.

Mitt tips, om du pluggar med sammanfattningar (vilket jag också gör), är att försöka sikta in dig på en bok som du känner dig bekväm med och som rekommenderas faktamässigt av kursledningen. Sammanfatta texten från denna bok och komplettera eventuellt med någonting som tagits upp lite extra på föreläsningar eller som tryckts extra på under skoltimmarna, så kommer det räcka utmärkt. Inför tentaläsning kan du sedan använda gamla tentamina som riktlinjer för att mer styra det sista inbankandet på rätt väg.

Lycka till och ta det piano!
Dokken

Studieteknik

Inlägg av Dokken »

Du nämner andras inspelningar av föreläsningar, använder de diktafon och delar dem i mp3 till er andra? Jag funderar på att köpa en diktafon, finns till hyfsade priser hos t ex Philips, https://www.philips.se/c-m-pc/diktafonloesningar
Kanske ett tips att man kunde dela med andra. Man kan spara mycket tid om man slipper anteckna allt, och ungår missförstånd och missade detaljer.
Skriv svar