Studieteknik

Studieteknik, gamla tentamina, sammanfattningar, övningsmaterial, kurslitteratur, utrustning, et cetera.
Trumpetsven

Studieteknik

Inlägg av Trumpetsven »

Hej.

Jag studerar just nu T2 i en av de lärosäten som har en PBL-inriktad läkarutbildning. Jag har klarat alla tentor hittills, och har ofta bra resultat på dem.

Problemet är bara att jag lägger extremt mycket tid på studierna, och vanligtvis mer eller mindre konstant plugg. Räknas med en dag tar det säkert runt 10 timmar (med pauser för mat och sådant) alla dagar i veckan. Anledningen till att det tar så lång tid är att jag är väldigt noggrann. Jag skriver egna sammanfattningar, eftersom jag upplever detta mycket lättare när tentan börjar närma sig. Dessa sammanfattning blir då nedkortat från flera böcker. Jag tycker det blir för rörigt om jag inte sammanfattar på detta sätt, eftersom jag tar information från olika böcker i stort sett hela tiden. Dessutom går jag också noggrant igenom alla föreläsningar i efterhand, eftersom detta ofta är viktigt inför tentorna. Här lyssnar jag då igenom inspelningar som folk i klassen brukar göra. Detta tar minst 3h för en 1.5h föreläsning.

Jag har inga problem med att lägga 8 timmar/dag på studier, men nu är det mer eller mindre enbart studier i mitt liv. Dessutom är det inte bra för mig att aldrig vara ledig; det vet jag. Men som det är nu får jag ångest om jag inte är klar med allt, så för min del handlar det inte om att studera mindre eller hoppa över saker, utan det handlar om att lära mig lika mycket eller mer på kortare tid.

Jag vet att jag kan blir mer effektiv, för att hinna mer på den tid jag använder, men jag tänker mer generellt om någon har något bra tips på hur jag ska göra för att kunna korta ned den tid det tar att sammanfatta information från flera böcker, samt hur man effektivt kan få ned all information från en inspelad föreläsning.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Studieteknik