Kuggade tentor. Ond cirkel?

Studieteknik, gamla tentamina, sammanfattningar, övningsmaterial, kurslitteratur, utrustning, et cetera.
Blomkruka
Inlägg: 19
Blev medlem: 15 jul 2013, 10:51

Kuggade tentor. Ond cirkel?

Inlägg av Blomkruka »

Hej.

Jag är rädd att en kuggad tenta kan göra allt till en ond cirkel, då man låter tentan efter lida av att man måste plugga till omtentan osv. dvs. att det blir en ond cirkel av allt.

Hur hanterar man en kuggad tenta när studierna tar så sjukt mycket tid hela tiden?

Jag är rädd att ha resttentor som jag måste ta igen på/efter sommaren.

/Snubbe med ångest.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Kuggade tentor. Ond cirkel?

Inlägg av Nils »

Det beror lite på när tentornas datum är. Ifall tentorna kommer nästan samtidigt så blir det svårare än om de kommer med 1-2 månaders mellanrum (men det vanliga är att varje teoribaserad tenta/dugga har åtminstone två tillfällen per termin, ett ordinarie tillfälle och ett omtillfälle som inte sällan kommer 1-2 månader senare efter höstterminer eller i slutet av sommaren efter vårterminer). Tentornas storlek spelar givetvis också en roll; tentor/duggor för moment är naturligtvis mindre krävande att ta igen än stora terminstentor.

Förhoppningsvis kuggas inte den hypotetiska tentan med alltför stor marginal och då bör det inte vara alltför krävande att underhålla den kunskap man redan läst in och att läsa in den kunskap som fattades. Har man bra repetitionsmaterial så underlättar det ytterligare.

Skulle man få mer än en terminstentamen släpandes efter sig så bör man dock fundera allvarligt på att ta uppehåll en termin, eventuellt för att forska, under tiden som man tar igen det man missat. Det kan annars hända att man får en snöbollseffekt där stressen och pressen går ut över allting annat och man samlar på sig fler icke slutförda moment.
Skriv svar