Samling av tentor och duggor

Studieteknik, gamla tentamina, sammanfattningar, övningsmaterial, kurslitteratur, utrustning, et cetera.
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Samling av tentor och duggor

Inlägg av Nyberg89 »

Gick igenom en del gamla favoriter på webbläsaren och fann denna länken:

http://www.sjukinfo.net/tentor.html

Om man skapade en sida med gamla tentor och duggor som den, skulle det förmodligen underlätta studierna för en del studenter.

Vad anser ni? :)
Finapa
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 jul 2011, 19:28

Re: Samling av tentor och duggor

Inlägg av Finapa »

Helt klart en suverän ide!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Samling av tentor och duggor

Inlägg av Nils »

Det är en bra idé men det skulle samtidigt vara väldigt arbetskrävande att få en komplett sammanställning...

7 läkarprogram på 10 studieterminer vardera (exjobb tenteras inte) med 2 tentatillfällen per termin per år.
Finapa
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 jul 2011, 19:28

Re: Samling av tentor och duggor

Inlägg av Finapa »

Det skulle inte vara så arbetskrävande om man har en Wiki. Då kan alla som vill hjälpa till efter lust och förmåga.

Eftersom gamla tentor är offentliga handlingar så är allt lugnt i upphovsrättslig väg, så jag gör en Wiki när jag ändå är i farten och lägger upp några gamla tentor på de kurser jag läst:

http://tenta.wikia.com/

Jag vet inte hur det är på andra lärosäten men här på KI sållar de regelbundet bort gamla tentor på kurshemsidorna. På vår huvudkurs under T2 hade vi t.ex. bara tillgång till de två senaste terminernas tentor på kurshemsidan. Det är ju löjligt få tentor för en kurs som då gått i fyra år!

Sedan om man vill få ut dessa andra otillgängliga tentor från kursexpeditionen så heter det att "vi ger inte ut tentor" och "det är de som finns på kurshemsidan som ni får använda." Så det blir att åberopa offentlighetsprincipen annars är det inte fråga om att få ut något. Då vill de ha betalt för att kopiera ut tentorna, vilket är alldeles värdelöst för vem i allsin dar har användning av en bunt om trehundra papperssidor? Och PDF är det ju inte tal om - sådana vill de absolut inte lämna ut av någon anledning...

Men om det här tar fart kan det bli en användbar resurs för oss studenter.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Samling av tentor och duggor

Inlägg av empezar »

Jag hoppas det gör det.

Min erfarenhet är att läkarstudenter är riktigt ovilliga att hjälpa till, men gärna tar emot hjälp från andra. Lite ironiskt och så, men det är min erfarenhet. Jag startade en wiki i Umeå som floppade totalt. Ingen ville göra någonting.

Men nationellt kanske det finns en skara hjältar som är villiga att göra en insats.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Samling av tentor och duggor

Inlägg av Nils »

Jag skulle kunna skapa en ny kategori här på forumet för detta ändamål, med möjlighet till uppladdning av exempelvis pdf-filer, men innan jag gör det skulle jag vilja ha en definitiv juridisk bekräftelse på att gamla tentor definitivt är offentliga handlingar och att dessas publikation definitivt inte skulle kunna leda till problem för hemsidan eller mig.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Samling av tentor och duggor

Inlägg av Nils »

Efter lite väntan har jag fått ett svar om juridiken:
http://lawline.se/answers/15072

Den modell som jag funderar på är att skapa en ny kategori med en tråd per kurs (per lärosäte) där besökare själva kan ladda upp filer. Det är dock viktigt att förebygga illasinnade missbruk av uppladdningsfunktionen, varför jag funderar på dessa begränsningar:

* endast registrerade medlemmar

* ej nya medlemmar (för närvarande definierade som 0 inlägg)

* nya inlägg publiceras inte innan de har granskats

* endast .pdf och .odt är tillåtna filtyper (.doc, .docx sägs ha säkerhetsproblem)



Finns det ytterligare säkerhetsåtgärder som kan och bör användas?

En variant som jag har funderat på är att möjligheten till uppladdning rentav skulle vara begränsad till ett fåtal användare men det skulle nog tyvärr leda till betydligt färre uppladdningar.
Finapa
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 jul 2011, 19:28

Re: Samling av tentor och duggor

Inlägg av Finapa »

Mja, undrar om den modell inte blir för bökig och svår att navigera.

Det bästa är ju onekligen Wiki-modellen om du vill att många användare ska kunna vara delaktiga.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Samling av tentor och duggor

Inlägg av Nils »

Jag har skapat den nya kategorin nu, dock än så länge utan möjlighet till uppladdning, så att det åtminstone finns en lämplig plats för att dela med sig av länkar till tentor.
Skriv svar