Vilka alternativ kan man tacka ja till?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Solixxxx
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 sep 2015, 20:18

Vilka alternativ kan man tacka ja till?

Inlägg av Solixxxx »

Hej Alla läkarstudenter! Hoppas ni mår bra.
Jag har en fråga angående antagningen som gör mig lite förvirrad :perplex: :perplex: jag ger ett exempel på frågan:
Om jag blir antagen till mitt andrahands val(t.ex Göteborg ), och är reservplacerad på förstahandsvalet (t.ex KI ), kan jag tacka ja till Göteborg och även behålla min reservplats?, eller måste jag bara tacka ja till Göteborg?
Och vad kommer att hända med min plats i Göteborg ifall jag inte får reservplatsen på KI i det andra urvalet??
Detta är bara ett exempel :glad: :glad: jag blir mycket tacksam om någon som vet svarar :ja: :glad:
Jspr

Hur fungerar antagningen?

Inlägg av Jspr »

Tacka ja till allt! Det som händer är att lägre prioriterade val tas bort när man antas till ett högre prioriterat. Dvs. i ditt exempel: antagen till GU men står kvar som reserv till 2a urvalet på KI.

Men som sagt, tacka ja till allt som du fortfarande är intresserad av.
Solixxxx
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 sep 2015, 20:18

Hur fungerar antagningen?

Inlägg av Solixxxx »

Hej Jspr!
Tack för ditt svar. Ja absolut skall jag tacka ja till allt jag fortfarande är intresserad av, men frågan är vad som kommer att hända med GU ifall jag inte kommer in på KI i det andra urvalet, låt mig säga så här:
Jag blir antagen till GU och är reserv på Ki (( första urval)); jag tackar ja till båda och hoppas på det andra urvalet. När det andra urvalet kommer så har jag fortfarande inte kommit in på KI, men däremot så har jag fått ett lägre reservnummer. Frågan är ifall jag fortfarande är antagen till GU, eller kommer jag att förlora min plats på GU?. Blir tacksam för svar :glad: :glad:
Jspr

Hur fungerar antagningen?

Inlägg av Jspr »

Är du antagen så fortsätter du vara det tills du aktivt säger att du inte vill ha platsen. Hur du väljer att göra med KI påverkar inte det faktum att du är antagen till GU.
Solixxxx
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 sep 2015, 20:18

Hur fungerar antagningen?

Inlägg av Solixxxx »

Hej!
Nu blev allt klart i huvudet :glad: :glad:
Tack så mycket för ditt svar.
Skriv svar